Sökning: "nationella prov kemi"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden nationella prov kemi.

  1. 1. Effekter av lärardemonstrationer och experiment i NO- undervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Stefan Zuher; [2023]
    Nyckelord :Lärardemonstration; Experiment; Diskussionsfrågor; Visuella representationer; Påverkansfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen är att belysa och exemplifiera hur NO-undervisningen kan bli mer elevcentrerad utan att tappa kunskapsinnehåll. Syftet har specificerats genom forskningsfrågan: Hur påverkar genomtänkta lärardemonstrationer i NO-undervisningen elevernas provresultat?   Undersökningsgruppen består av sex klasser i grundskolans högstadium. LÄS MER

  2. 2. Analys av nationella provs påverkan på slutbetyget : Exemplet kemi för årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Alexandra Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Nationella prov; Slutbetyg; Kemi; Betyg; Bedömning;

    Sammanfattning : Nationella prov i NO genomförs i årskurs 9 sedan 2010. I provet för NO ingår ämnena kemi, biologi och fysik. Det är bara ett av dessa ämne eleverna gör nationella prov i under årskurs 9. Alla tre ämnena har prov varje år, men olika skolenheter har prov i olika ämnen. LÄS MER

  3. 3. Får Gud godkänt i biologi? : En jämförelse av resultat på nationella prov i biologi mellan skolor med kopplingar till religiösa organisationer och övriga skolor.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kemi och biomedicin (KOB)

    Författare :Björn Palmqvist; Desirée Sjöström; [2021]
    Nyckelord :waldorfskolor; antroposofi; skolor med religiös anknytning; konfessionella friskolor; nationella prov; kunskapssyn; biologi;

    Sammanfattning : Föräldrar har enligt europakonventionen rätt att välja en utbildning åt sina barn som är i överensstämmelse med föräldrarnas religiösa eller filosofiska övertygelse, vilket är grunden för waldorfskolor och konfessionella friskolor i Sverige. Trots att undervisningen i sådana skolor enligt skollagen ska vara ickekonfessionell har dessa skolor ibland anklagats för att bedriva religiös indoktrinering. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattning och bedömning av elevers praktiska arbete under kemilaborationer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Robert Persson; [2020]
    Nyckelord :Bedömning; Praktiskt arbete; Naturvetenskaplig undervisning; Kemi; Högstadieskola; Gymnasieskola; Intervjuer; Laborationer;

    Sammanfattning : Praktiskt arbete anses vara en viktig del i naturvetenskaplig undervisning. Tidigare studier har framförtexempel på gott praktiskt arbete och hur bedömning av praktiskt arbete kan ske. Dessa studier harfrämst utförts i Storbritannien. LÄS MER

  5. 5. Argumentera mera - en undersökning om elevers förmåga att argumentera på det nationella ämnesprovet i kemi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Katarina Andersson; [2014-03-31]
    Nyckelord :förmågor; argumentation; bedömning; nationella prov; naturvetenskaplig undervisning; kemi;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka om och hur elever klarar att utveckla de olika förmågorna som uttrycks i kursplanen i kemi. Fokus ligger på förmågan att granska information, kommunicera och ta ställning. LÄS MER