Sökning: "nationella prov samhällskunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden nationella prov samhällskunskap.

  1. 1. Hur möter Skolverket eleverna i klassrummet? : En undersökning av det nationella provet i samhällskunskap åk. 9 utifrån ett hållbarhetsperspektiv.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Richard Björnsby; [2024]
    Nyckelord :UHU; ESD; Nationella prov;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 2. Medborgarkunskaper eller faktakunskaper? : En textanalys av aktualiteter och kunskapsideal i de nationella proven i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ericsson; Tracy Nakazibwe; [2023]
    Nyckelord :Aktualiteter; kunskapsideal; nationella prov; didaktik; samhällskunskap; utbildningssyfte; undervisningsinnehåll;

    Sammanfattning : I denna studie studeras vilket innehåll som inkluderas i de nationella proven i samhällskunskap förårskurs 9 mellan åren 2013 och 2016, och vad det kan säga om syftet med innehållet. Syftet medstudien är att studera de kunskapsideal som kommer till uttryck i de nationella proven isamhällskunskap, med ett särskilt fokus på aktualiteter som ett innehåll i ett kunskapsideal, i relationtill konkurrerande kunskapsideal. LÄS MER

  3. 3. Nationella prov i samhällskunskap : En rättvisande bild av ämnet?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Karin Persson; Matilda Sjöholm; [2023]
    Nyckelord :Nationella prov; samhällskunskap; ämnessyn; kursplan; högstadiet.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Samhällskunskapslärares beskrivningar av likvärdig betygsättning på gymnasienivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Robin Jönsson; Max Eldén; [2022]
    Nyckelord :Likvärdig betygsättning; Gymnasium; Samhällskunskap; Nationella prov;

    Sammanfattning : Detta arbete ämnar utforska samhällslärares beskrivningar av likvärdig betygsättning på gymnasienivå. Detta mot bakgrund av tidigare forskning och Skolverkets rapport om bristande likvärdig betygsättning i en generell skolkontext. LÄS MER

  5. 5. ”Källa A är ganska trovärdig eftersom det är en förstahandskälla”- En studie av elevsvar från källkritiska uppgifter i det nationella provet i historia

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Jennifer Baquedano; [2021]
    Nyckelord :beroendekriteriet; beroendekriterium; granska; historieundervisning; historisk fråga; historisk kontext; källkritik; källor; nationella prov i historia; tolka och värdera;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i huvudsak undervisas utifrån en samhällsvetenskaplig källkritik i historieämnet. Detta beror bland annat på att historielärare arbetar ämnesöverskridande med ämnen som svenska och samhällskunskap där den samhällsvetenskapliga källkritiken används. LÄS MER