Sökning: "naturlek"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade ordet naturlek.
11. Trämaterial i offentlig miljö : en studie av park- & lekutrustning
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : Idag finns det väldigt många olika färdiga träprodukter som företag och kommuner köper in och placerar ut i den offentliga miljön. Många gånger blir detta inget aktivt val, där man väger för och nackdelar med de olika alternativen. Besluten fattas istället ofta utan att det reflekteras djupare över materialvalet. LÄS MER
12. 'Över stock och sten' : ett gestaltningsförslag till en naturlekplats i Skrylle friluftsområde
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Landscape Architecture (until 121231)Sammanfattning : Barn sätt att läsa av landskapet skiljer sig från vuxnas. Medan vuxna läser det som former tolkar barn det istället utifrån dess funktioner och möjligheter. Till exempel kan en stor sten fungera som ett rymdskepp och ett buskage kan betyda kojbygge. LÄS MER
13. Prefab kontra naturlek : förvaltarens perspektiv på anläggning och skötsel
Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)Sammanfattning : Hur själva leken och barns utveckling påverkas av naturen och värdet av naturlekplatser har tidigare haft låg prioritet inom forskningen men är idag ett mycket diskuterat ämne. Genom att gamla planeringsnormer om avstånd, innehåll och storlek på lekplatserna har tagits bort finns en risk för att barns möjligheter till att leka utomhus minskar. LÄS MER
14. Lektrappa för Naturlek
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : I denna rapport redogörs för ett examensarbete av Susanna Lundholm-Jonsson i samarbete med företaget Naturlek. Arbetet har bestått i att ta fram en ny lekprodukt med ett nytt tänkande, men ändå inom ramen för Naturleks filosofi/profil. LÄS MER
15. En bra plats för lek : kreativ och tillgänglig lekplats i Hedemora
L3-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : For an outdoor environment to function optimally as a playarea requires that it is flexible, that is, contains places and elements that give room for the imagination and for own interpetretations, and also that the children in some way can influence and change their surroundings. It is also important to have variety, both in the sense that the playground has a unique character that distinguishes it from other places, and that it allows many different games and activities. LÄS MER