Sökning: "observation barn könsroller"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden observation barn könsroller.

  1. 1. Romantisk svartsjuka - ett inlärt beteende? : En kvalitativ analys av hur svartsjuka porträtteras i sju romantiska filmer

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Johanna Kvist; Fredrik Timén Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Behaviour; Film; Jealousy; Media; Normalization; Relationship; Romanticization; Violence; Beteende; Media; Normalisering; Relationer; Romantisering; Spelfilm; Svartsjuka; Unga; Våld;

    Sammanfattning : The idea of romance, intimate sexual relationships and romantic relationships has been distorted and subsequently redefined. Emotional- and affect related behaviour such as jealousy has been integrated into relationships and has been transformed into a sign of love and care. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares förhållningssätt till genus i förskolan : Barn och vårdnadshavares inkludering i arbetet med genus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Marcus Reingård; Maryam Anwari; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Förhållningssätt; Genus; Jämställdhet; Kön; Vårdnadshavare; Barn; Inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares förhållningssätt till genus, det vill säga hur de arbetar med ämnet samt om barn och vårdnadshavare är inkluderade i detta, eller om det enbart är mellan personal. Genus är ett viktigt ämne som berör alla individer, och det är betydelsefullt om barn tidigt får möjligheter att möta och utveckla kunskaper om ämnet. LÄS MER

  3. 3. "Jag vet faktiskt att det är en tjej" : Hur barn och en vuxen samtalar om genus utifrån barnböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Liza Mattsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola – genus – könsnorm – normkritik – critical literacy – boksamtal – socialkonstruktionism;

    Sammanfattning : Könsnormen styr hur vi beter oss i mötet med andra människor och kan förhindra jämställdheten. Dessutom fostras barn in i könsroller i tidiga åldrar och därför blir det viktigt att redan i förskolan uppmärksamma och arbeta med ämnet genus. LÄS MER

  4. 4. Alla barn har rätt till lek För att motverka könsnormer under rasten.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Julia Eriksson; Sofia Holmström; [2018]
    Nyckelord :Genus; könsnormer; elever; lek och könsroller.;

    Sammanfattning : Den här studien ska undersöka om och i så fall hur skolor aktivt motverkar könsnormer under rasten. Frågeställningarna som ska besvaras lyder: Hur används skolans styrdokument för att arbeta mot traditionella könsmönster och varför är styrdokumenten viktiga? Hur bildar barns val av lek könsnormer på rasten? och, hur arbetar skolorna aktivt mot könsnormer på rasterna? De riktlinjer som skolan har att arbeta med är styrdokumenten. LÄS MER

  5. 5. "Massa blod här bakom!" vs. "Jag är så bra på hjärtan." Om hur pojkar och flickor konstruerar genus i sitt bildskapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nadja Wästerberg; [2017]
    Nyckelord :Genus; Förskola; Könsmönster; Genuskontrakt; Bildskapande; Könstillhörighet;

    Sammanfattning : Föreliggande studie har för avsikt att utreda hur barn konstruerar kön vid fria bildskapande aktiviteter i förskolan. Studiens syfte är att undersöka hur pojkar och flickor uttrycker könstillhörighet i sina val av motiv. LÄS MER