Sökning: "omedvetna processer"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden omedvetna processer.

  1. 1. Elevers föreställningar om fantasi : och hur de använder sig av fantasin för att lösa uppgifter i ämnena teknik och bild

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Eva Zwahlen; [2023]
    Nyckelord :fantasy imagination socioculture subject didactics image middle school elementary school pedagogy drawing pretend play didactics free play children students creativity cognition development; fantasi sociokultur ämnesdidaktik bild mellanstadium grundskola bildpedagogik ritning låtsaslek bilddidaktik fri lek barn elever kreativitet kognition utveckling;

    Sammanfattning : Examensarbetet undersöker hur elever använder fantasin när de får en bilduppgift i ämnet bild och när de får en ritningsuppgift i ämnet teknik. Studien är utförd på elever i årskurs sex. Studien undersöker hur eleverna skapar inre bilder utifrån sina erfarenheter och använder sin fantasi för att lösa konkreta skoluppgifter. LÄS MER

  2. 2. Fullkorn: ett rent hel-vete i vardagen : En studie om fullkornskonsumtion bland vuxna mellan 18–44 år i Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskap

    Författare :Vendela Erika Schweitz; Rebeka Bereczky Veress; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Introduktion: Endast 12 procent av befolkningen i Sverige konsumerar den rekommenderade dagliga mängden av fullkorn regelbundet. Lägst konsumtion observeras bland vuxna i åldern 18–44 år. LÄS MER

  3. 3. Kollektiv komposition i musikpedagogik och handling: Metoder, möten och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hannes Wikström; [2023]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; musikpedagogik; demokratiskt lärande; grupprocesser; kompositionspedagogik; kreativitet musikalisk diversitet; Educational Science; Music Education; peer learning; music pedagogy; composition pedagogy; creativity; democratic learning; group processes; musical diversity; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete i musikpedagogik undersöker elevers kollektiva kompositionsprocesser inom ramen för skolans musikundervisning. Undersökningen har skett med utgångspunkt i ett genomfört kompositionsprojekt med grupper av gymnasieelever vid ett musikestetiskt program i Sverige, vilket ägde rum i samband med den verksamhetsförlagda delen av 2022 års höst-termin vid Musikhögskolan i Malmö. LÄS MER

  4. 4. Kvinna och polis : En kvalitativ studie om kvinnors upplevelser av att arbeta i ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Linnéa Mukkavaara; [2022]
    Nyckelord :kvinna; polis; mansdominerat;

    Sammanfattning : Det har nu gått 65 år sedan de första kvinnorna antogs till polisutbildningen på samma villkor som män. Idag betraktas poliskvinnor inte som någon ovanlighet men ändå råder det en tydlig könsfördelning bland poliserna i Sverige, då bara ungefär 33% av alla svenska poliser är kvinnor. LÄS MER

  5. 5. Förståelsen av fenomenet det omedvetna i terapirummet, en kvalitativ uppsats utifrån fem intervjuade terapeuter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Ersta Sköndal Bräcke högskola/S:t Lukas utbildningsinstitut

    Författare :Camilla Stenström; [2021]
    Nyckelord :Psychotherapy; The unconscious; Transmission; Countertransference; Psykoterapi; Det omedvetna; Överföring; Motöverföring;

    Sammanfattning : Inledning: Omedvetna processer är centralt i psykodynamiskt arbete. Idag innebär psykodynamisk terapi flera terapeutiska former, frågan är var det omedvetna tar plats i denna nya ordning? Övergripande syftet med denna undersökning är att beskriva hur psykoterapeuter använder sina teoretiska utgångspunkter om fenomenet det omedvetna i den kliniska praktiken. LÄS MER