Sökning: "ordkunskaper"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet ordkunskaper.

  1. 1. Fysisk aktivitet i undervisningen i ämnet engelska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Therese Rautaparta-Riis; Kajsa Skoog; [2022]
    Nyckelord :fysisk aktivitet i lärandesammanhang; andraspråksundervisning; grundskolans tidiga år; engelska som andraspråk;

    Sammanfattning : Engelskan är en betydande del av dagens samhälle. Den förändring som skett de senaste 30 åren har förändrat hur vi kommunicerar med varandra, mycket på grund av teknikensutveckling. Eleverna idag möter stora mängder information på olika språk genom olika medier. LÄS MER

  2. 2. Högläsningens dimensioner : En litteraturstudie om hur planerad högläsning påverkar elevers ordkunskaper och läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Edina Hoti; Jelena Tripunovic; Malin Persson; [2021]
    Nyckelord :Read-aloud; interactive; comprehension; vocabulary and Bloom´s taxonomy.;

    Sammanfattning : Using read-aloud as a reading tool in the classroom allows students to connect with books and other texts before they can read for themselves. Reading aloud opens opportunities for interaction in the form of new words, expressions and contexts being exchanged between teacher and students. LÄS MER

  3. 3. Förskoleklasselevers ordförståelse i engelskämnet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Isabella Larsson; Jennie Borius; [2019]
    Nyckelord :Engelskämnet; Förskoleklass; Ordförståelse; Andraspråksinlärning; TPR;

    Sammanfattning : Det som skiljer kursplanen för engelska från övriga kärnämnen är en avsaknad av kunskapskrav för årskurs 3. Kunskapskraven för engelskämnet återfinns inte förrän i årskurs 6. LÄS MER

  4. 4. Boken eller e-boken, det är frågan – en litteraturstudie om böckers och e-böckers inverkan på elevers läsande i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Anton Karlsson; [2018]
    Nyckelord :e-book; regular book traditional book; reading development; word knowledge; e-bok; vanlig bok traditionell bok; läsutveckling; ordkunskap; läsförståelse;

    Sammanfattning : The aim of this literature review is to investigate what previous research indicates about how students’ reading development is influenced when reading ordinary books or e-books, but also how their attitudes towards reading are influenced. I will also use Henk Linskens’s (2018) work Henke och Bokstäverna som Hoppar to exemplify my perspective on the results from the research. LÄS MER

  5. 5. Spargris – Är det en gris som man sparar till jul? SFI-elevers förståelse av sammansatta ord

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Carina Ahlin; [2012-07-09]
    Nyckelord :andraspråkstalare; SFI-elever; sammansatta ord; lexikal kompetens; läsförståelse;

    Sammanfattning : Vad betyder ordet spargris? ”Är det en gris som man sparar till jul? undrade en andraspråkstalare. I svenska språket finns en enorm mängd sammansatta ord och som inte alltid är enkla att förstå, speciellt inte för andraspråksinlärare, då orden ofta är språkligt och kulturellt bundna. LÄS MER