Sökning: "outdoor mathematics"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden outdoor mathematics.

  1. 21. Utomhusmatematik : En systematisk litteraturstudie om hur det genomförs och varför detär gynnsamt för elever och lärare.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Emma Seger; Sofie Segerdorff; [2019]
    Nyckelord :Outdoor mathematics; outdoor pedagogy; outdoor environment; teaching.; Utomhusmatematik; utomhuspedagogik; utomhusmiljö; undervisning;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som används mycket utomhus, men det finns främst tips och idéer för hur det genomförs, och desto mindre information om vilken vetenskaplig grund det  genomförs på. Syftet med studien är att öka förståelsen för forskningsfältet, med fokus på ut-omhusmatematikens genomförande och varför det är gynnsamt. LÄS MER

  2. 22. Utomhus- och/eller inomhusmatematik. : En litteraturstudie om lärares samt elevers syn på demöjligheter och hinder som uppstår vid användning av utomhuspedagogik i matematikundervisningen.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Sabina Kusljugic; Louise Carlén; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; utomhuspedagogik; lärare; elev.;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar vilka fördelar och nackdelar lärare och elever upplever vid användning av utomhuspedagogik i matematikundervisningen. Vi har uppmärksammat att lärare väldigt sällan använder sig av skolgården och andra områden utomhus i sin undervisning för elever i årskurs F-3. LÄS MER

  3. 23. Utomhusmatematik : En studie om utomhuspedagogikens roll i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evangeline Nyqvist; Therese Roth; [2019]
    Nyckelord :Outdoor mathematics; outdoor education; teachers subject knowledge; the importance of the place for learning; Utomhusmatematik; utomhuspedagogik; lärares ämneskunskaper; platsens betydelse för lärandet;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis was to research what factors determines the teachers choice in using outdoor educational activities in their mathematics teaching as well as when and where the outdoors mathematics teaching is being used. The research that lies behind the study shows that there is a knowledge gap in the research on outdoor mathematics, since most of the research conducted today is focusing on a more general use of outdoor pedagogical activities irrespective of which subject content it`s applied on. LÄS MER

  4. 24. Vad? Hur? och Varför? : En kvalitativ studie om de didaktiska val lärare gör när utemiljö används som kompletterande lärmiljö i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Jennie Svärd; [2019]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; lärandemiljöer; utemiljö;

    Sammanfattning : Syftet har varit att undersöka vilka didaktiska övervägande och val lärare gör imatematikundervisning när utemiljön används som kompletterande lärandemiljö och vilka faktorer som påverkar de didaktiska valen.Studien utgår från ett didaktiskt teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 25. Utomhusmatematik : En studie om utomhusmiljöns påverkan på elevernas lärande

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Viktoria Jonsson; [2019]
    Nyckelord :utomhusmatematik; längd; learning study; variationsteori;

    Sammanfattning : The purpose of this study is, by doing a learning study in three second grade classes, investigate how outdoor mathematics effects student learning and how to analyze teaching. I chose to focus on the topic measurement, and through a pretest with the students, the critical aspect was identified as estimation of decimeter. LÄS MER