Sökning: "outdoor mathematics"

Visar resultat 16 - 20 av 80 uppsatser innehållade orden outdoor mathematics.

  1. 16. Problemlösande undervisning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Elin Johansson; [2020]
    Nyckelord :problem-solving; outdoor education; motivation; movement; cooperation; problemlösning; utomhuspedagogik; motivation; rörelse; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka elevers och lärares syn på problemlösningsarbetet i ämnet matematik i utomhusmiljö. Frågeställningarna i syftet behandlar vilka fördelar respektive nackdelar elever och lärare finner genom utomhuspedagogik samt om problemlösning i utomhusmiljö kan vara motivationshöjande. LÄS MER

  2. 17. Barn lär med kropp och knopp : En kvalitativ studie om hur ämnesöverskridande förskoleundervisning kan integreras med fysisk aktivitet i samband med matematik och naturkunskap

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Isabelle Boiardt; Eliana Dreij; [2020]
    Nyckelord :Physical activity; preschool; mathematics; natural sciences and cross-curricular subjects; Fysisk aktiviter; förskola; matematik; naturkunskap; ämnesöverskridande;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to find out in what way educators in different preschools work with cross-curricular activities in learning, and how they plan activities in everyday life with purpose to promote children's motor skills in connection with mathematics and science. The questions are as follows: What are the pedagogues' views on physical activity as part of cross-curricular teaching in preschool? How do teachers work with movement and learning in connection with the subject’s mathematics and science? The method we have used is qualitative interviews conducted with eight respondents from four different preschools, we chose to apply open interview questions to give the respondent room to share their own experiences. LÄS MER

  3. 18. Social Distancing AI: Using super-resolution to train an object detection model on low resolution images

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistik

    Författare :Dennis Hein; [2020]
    Nyckelord :Mathematics and Statistics;

    Sammanfattning : This paper addresses the following hypothetical situation: suppose that we want to train an object detection algorithm but that only low resolution data is available. As a tentative solution to this problem, this paper suggest to first super-resolve the low resolution data to obtain higher resolution data that is then fed to the object detection algorithm. LÄS MER

  4. 19. Taluppfattning i grundsärskolan.Vad är det ett,två eller tre? : en kvalitativ studie om fem lärares beskrivningar om undervisning och bedömning

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Ann-Christine Bengtsson; Louise Mathiasen; [2020]
    Nyckelord :Formative and summative evaluation; intellectual disabilities; learning environment; learning strategies; mathematics; methods; number senses; special education; Formativ - och summativ bedömning; grundsärskolan; interlektuell funktionsnedsättning; matematik; taluppfattning; undervisningsmetoder; undervisningsmiljö;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie synliggör resultatet utifrån valda frågeställningar som utförts via fem intervjuer med fem lärare i två skolor i Sverige, som är verksamma i skolformen grundsärskolan och undervisar elever med intellektuella funktionsnedsättningar. Studien har som syfte är att synliggöra hur speciallärare och ämneslärare beskriver och bedömer taluppfattning i ämne och ämnesområde i grundsärskolan. LÄS MER

  5. 20. Barns lärande i matematik i utomhusmiljö : En webbenkätundersökning om förskollärares uppfattning om barns lärande i matematik i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Helene Andersson; Moa Lindström; [2019]
    Nyckelord :Bishop; mathematics; outdoor environment; pedagogy; preschool teacher; Bishop; förskollärare; matematik; pedagogik; utomhusmiljö;

    Sammanfattning : Kunskap som barn utvecklar i förskoleåldern är viktig för den framtida inlärningen. Då rapporter från Skolverket visat på stora skillnader i behörighet till gymnasieskolan mellan olika elevgrupper kan förskollärare synliggöra olika aspekter av matematik i vardagen och ge barnen stöttning i deras matematiska utveckling. LÄS MER