Sökning: "outdoor mathematics"
Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden outdoor mathematics.
11. “Utematte” i fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärares uppfattningar kring utomhusmatematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Matematik brukar anses av många elever vara ett svårt ämne som är kopplat med det formella lärandet. Att använda utomhuspedagogik i fritidshemmet för att utveckla barnens matematiska förmågor är ett sätt att uppnå fritidshemmets kompletterande uppdrag med matematik. LÄS MER
12. Mobiltelefonen som lärverktyg - En studie med fokus på matematiska lärandekontexter i grundskolans årskurs 3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Mobiltelefoner används i dagsläget knappt som lärverktyg i matematikundervisningen trots att den digitala tekniken är en stor del av det svenska samhället. Genom mobile learning ges elever möjlighet att utnyttja mobiltelefonen som lärverktyg både i formella och informella sammanhang. LÄS MER
13. Pojkar respektive flickors uppfattningar om utomhusmatematik på mellanstadiet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka mellanstadieelevers uppfattningar om utomhuspedagogik inom matematik samt att jämföra pojkars respektive flickors uppfattningar. Förhoppningen är att bidra till mer användning av metoden utomhuspedagogik inom matematik av aktiva lärare. Studien bygger på 16 intervjuer med elever som går i årskurs 4. LÄS MER
14. Utomhuspedagogik inom matematik på grundskolan : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning Utomhuspedagogik är en arbetsmetod som har blivit alltmer aktuell i dagens undervisning. Matematikuppgifter som elever får ta del av vid utomhusundervisning ger en vardagsrelaterad kontext. Elever får lära-genom-att-göra, de får teori i klassrummet som de sedan kan arbeta praktiskt med utanför klassrummet. LÄS MER
15. Matematik i den fria leken i utomhusmiljö - ur ett förskollärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares uppfattningar om vad matematik i barns fria lek i utomhusmiljö är. För att få svar på syftet användes två frågeställningar som handlar om förskollärares uppfattning om vad matematiskt lärande är i barns fria lek utomhus och hur förskollärare nyttjar barns fria lek så att lärande kan ske. LÄS MER