Sökning: "Hur arbetar företag inom"

Visar resultat 1 - 5 av 1816 uppsatser innehållade orden Hur arbetar företag inom.

  1. 1. AI-readiness inom livsmedelsbranschen : En kartläggning av nordiska livsmedelsföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Ida Holmberg; Julia Nordgren; [2024]
    Nyckelord :Artificial Intelligence; AI-readiness; AI-technology; TOE-model; food industry; the Nordic; Artificiell Intelligens; AI-readiness; AI-teknik; TOE-modellen; livsmedelsindustrin; Norden;

    Sammanfattning : Livsmedelsindustrin står inför stora utmaningar i framtiden, varav en är att erbjuda och producera livsmedel till en växande population på ett hållbart sätt. Ett sätt att övervinna denna utmaning är att implementera AI-teknik som kan användas för att effektivisera och främja hållbar utveckling inom livsmedelsindustrin. LÄS MER

  2. 2. “Jag tänker på maskiner, jag tänker på gubbar i skogen...” : Skogsindustriföretags arbete för att attrahera kvinnliga ingenjörer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Isabelle Hallberg; Stina Sjöberg; [2024]
    Nyckelord :Skogsindustri; ingenjörsstudenter; employer branding; jämställdhet; extern employer branding;

    Sammanfattning : Denna uppsats ägnas åt att undersöka hur industriföretag, specifikt inom skogsindustri branschen, arbetar för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till deras företag. Syftet med uppsatsen är således att erhålla en fördjupad förståelse för strategierna som industriföretag, specifikt inom skogsindustrisektorn, använder sig av för att attrahera kvinnliga ingenjörsstudenter till sina organisationer. LÄS MER

  3. 3. "Mamma när jag blir stor vill jag bli prinsessa... eller byggarbetare!" : Om HR personalens initiativ för att minska könssegreringen i byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Matilda Möller; Sara Bjerkliden; [2024]
    Nyckelord :Male-dominated industry; construction industry; woman; norms; culture; control; institutional theory; recruitment.; Mansdominerad bransch; byggbranschen; kvinna; normer; kultur; kontroll; institutionell teori; rekrytering;

    Sammanfattning : The construction industry has long been and still is a male-dominated sector. Today, the construction industry faces challenges in meeting its recruitment needs, while female workers have been historically excluded from the industry. LÄS MER

  4. 4. “Jag gillar att vara omgiven av män, jag gillar deras sätt att tänka.” : En intervjustudie om 10 kvinnors upplevelser av att arbeta inom ett mansdominerat yrke

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Katrina Leice; Nerma Lojic; [2024]
    Nyckelord :women; IT; inclusivity; Kvinnor; IT-yrket; Inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte kvinnors upplevelser i sin yrkesroll och vilka strategier de använder för att anpassa sitt beteende för att balansera sin professionella roll med sin inre identitet. Genom semistrukturerade intervjuer med 10 kvinnor från två olika IT-företag undersöktes hur företagskulturen kan påverka kvinnors känslor om inkludering och karriärmöjligheter. LÄS MER

  5. 5. Bortom Vinsten: En kvalitativ undersökning om hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR och om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amelie Lewenhaupt; Anton Conradsen; Oscar Egard; [2024]
    Nyckelord :CSR; loyalty; legitimacy; Carroll’s CSR pyramid; Betsson AB; Svenska Spel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfrågor: Hur använder sig Svenska Spel och Betsson AB av CSR och finns det någon skillnad i CSR-arbetet mellan ett privatägt och statligt ägt spelbolag? Leder företagens CSR-arbete till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen? Syfte: Undersöka hur Svenska Spel och Betsson AB använder CSR i sitt arbete, samt om detta bidrar till ökad lojalitet bland kunder och ökad legitimitet för företagen. Metod: Denna kvalitativa studie förhåller sig till ett hermeneutiskt synsätt med en abduktiv ansats. LÄS MER