Sökning: "outdoor preschool"

Visar resultat 21 - 25 av 383 uppsatser innehållade orden outdoor preschool.

  1. 21. Samnyttjande i Industristaden : en undersökning av förskolegårdar och parker i en tätbebyggd stadsdel

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Angelica Baylosis Flodin; [2023]
    Nyckelord :samnyttjande; förskolor; parker; barn; hälsa; utveckling; Barnkonventionen; Uppsala kommun; riktlinjer;

    Sammanfattning : Ett vanligt förekommande problem i täta städer är att förskolegårdar är små och innehåller stora brister (Ritzén 2018). En lösning till detta problem skulle kunna vara samnyttjande där allmänna parker kan komplettera gården vid utevistelse. LÄS MER

  2. 22. Gestaltning av Trädgårdslundens förskola i Hjärup : förskolebarns behov i utemiljö och vintervärde i fokus

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Julia Ört; [2023]
    Nyckelord :förskolegård; förskola; barns behov i utemiljö; förskolebarn; barns utevistelse under vinterhalvåret; vintervärde; gestaltning;

    Sammanfattning : Forskning visar att en väl utformad förskolegård gynnar barns välmående och utveckling. En aspekt som tyvärr alltför ofta förbises i utemiljöer är dess kvalitéer vintertid. Denna aspekt blir särskilt aktuell i ett kallare klimat som Sveriges - där vinterhalvåret präglas av mörker och växtlighet i dvala. LÄS MER

  3. 23. Klimatanpassning av förskole- och skolmiljöer

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Clara Wimer Bergman; [2023]
    Nyckelord :climate adaptation; preschool environment; school environment; green and blue solutions; outdoor space; klimatanpassning; förskolemiljö; skolmiljö; blå och grönalösningar; friyta; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Increased average temperatures, rising sea levels and heat waves are some examples of the consequences of climate change. Cities are particularly vulnerable to climate-related events due to their structure and lack of green and blue spaces causing negative impacts on both the environment and public health. LÄS MER

  4. 24. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : The study aims to show the preschool teacher's role in promoting motor development and learning in the outdoor environment. The method that has been used is semi-structured interview as it was suitable for making visible the phenomenographic perception of the preschool teachers who participated in the study. LÄS MER

  5. 25. Var nyfiken, kreativ och fantasifull : Förskollärarens roll för att främja barnens motoriska utveckling och lärande i utomhusmiljön

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Schedvin; [2023]
    Nyckelord :The importance of the environment; Motor skills; Didactics of motor skills; The preschool teacher s role; Miljöns betydelse; Motorik; Motorikens didaktik; Förskollärarens roll;

    Sammanfattning : Studien syftar till att synliggöra förskollärarens roll för att främja motorisk utveckling och lärande i utomhusmiljön. Den metod som har använts är semistrukturerad intervju då den lämpade sig för att synliggöra den fenomenografiska uppfattningen hos förskollärarna som deltog i studien. LÄS MER