Sökning: "pedag"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet pedag.

  1. 1. Dokumentation i förskolan. Förskollärares uppfattningar av dokumentation

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Mathilda Smidje; [2015]
    Nyckelord :Dokumentation; systematiskt kvalitetsarbete; pedag;

    Sammanfattning : AbstractDokumentation är en stor del av förskolans uppdrag. Dokumentation innebär att följa ochanalysera barns utveckling och lärande för att synliggöra barns möjligheter till lärande ochutveckling i det pedagogiska arbetet. LÄS MER

  2. 2. Samverkan mellan hem och förskola/skola– ur föräldrarnas och pedagogernas perspektiv

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Lubna Ahmed; Maria Walfridsson; [2012]
    Nyckelord :Hem och förskola skolan; föräldrasamverkan; pedag;

    Sammanfattning : SammanfattningVårt syfte med detta examensarbete är att få svar på hur barnens föräldrar och hur pedagogerna ser på samverkanmellan hemmet och förskolan och hemmet och skolan. Vi har genom åren på Göteborgs Universitet fåttmöjligheten till att genomföra VFU (verksamhetsförlagda utbildning) då vi uppmärksammat att flertalet avverksamheterna haft brister i samverkan med hemmet. LÄS MER

  3. 3. ”Får barnet inte leka så utvecklas det ju inte” - En jämförande studie mellan lek på förskola och lek på lekterapi

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emelie Fransson; Karin Almhede; [2012]
    Nyckelord :Lek; Terapi; Bearbetning; Trygghet; Lärande; Pedag;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lekterapi är och jämföra förskollärares och lekterapeuters arbetsätt samt undersöka om lek på lekterapi skiljer sig från lek på förskola för att erövra ny kunskap om lek och om hur man kan använda leken på olika sätt i olika sammanhang i förskolan. Vi har utgått ifrån två frågeställningar: Vad finns det för likheter och skillnader mellan lekterapeuters och förskollärares arbetssätt? Vad för likheter och skillnader finns det mellan lek på förskolor och lek på lekterapin? Som forskningsstrategi och metod valdes att göra en kvalitativ forskningsmetod, där vi lägger stor vikt på helheten. LÄS MER

  4. 4. ” Men om jag får välja så leker jag hellre” – En kvalitativ studie om pedagogers roll i barns lek

    C-uppsats,

    Författare :Kristina Hagman; Miriam Bohm; [2011]
    Nyckelord :lek; lek och lärande; pedagogers roll i lek; pedag;

    Sammanfattning : Vi har genomfört en kvalitativ studie där vårt syfte är att lyfta fram vikten av lek i förskolan för att sporra barnskunskapande och utveckling. Vårt syfte är även att urskilja olika roller man som pedagog kan använda sig utav isitt deltagande i barns lek för att sporra barns kunskapande och utveckling. LÄS MER