Sökning: "Hem och förskola skolan"
Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Hem och förskola skolan.
1. ”Det får mamma ta hem och tvätta!” : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete med könsmönster i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Sammanfattning I läroplanen för förskolan (Lpfö18 2018, s. 7) står det att förskolan har som uppdrag att motverka begränsande könsmönster men enligt en granskning av Skolinspektionen (2017) lever många förskolor inte upp till skollagens krav på att ge lika förutsättningar för flickor och pojkar. LÄS MER
2. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER
3. "Allt är relativt" : En kvalitativ studie om vårdnadshavarens syn på den relativa närhetsprincipen som metod för skolplacering av barn
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Skolan och skolvalet har varit omdebatterad under en lång tid och det råder skillnader gällande hur olika personer anser att dessa faktiskt fungerar, vissa menar på att det fungerar utmärkt medan andra menar att förändringar behöver genomföras i det svenska skolsystemet. Därav är det intressant att undersöka hur vårdnadshavare anser att metoden för skolplaceringar fungerar i praktiken. LÄS MER
4. Kulturkrockar i skolan : En fallstudie av integrering i det svenska skolsystemet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Some children grow up between two different cultures and in some cases different religious values / beliefs, how does it affect their everyday life both inside and outside school environments. Previous research shows that children may experience exclusion or a feeling of being in-between due to cultures and religious differences. LÄS MER
5. Anmälan till Skolinspektionen : En kvalitativ studie kring föräldrars anledning att slutligen anmäla skolan till Skolinspektionen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka inkluderingsperspektivet i de fall där föräldrar har valt att anmäla skolan till Skolinspektionen. Föräldrar har fått berätta sin berättelse om vägen fram till en anmälan. Berättelserna har sedan sammanfattas i så kallade fallbeskrivningar. LÄS MER