Sökning: "de försiktiga barnen"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden de försiktiga barnen.

  1. 1. Tystlåtna barn i förskolan : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Annette Blomqvist; [2023]
    Nyckelord :Blyga barn; selektiv mutism; förskolan; kommunikation; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Föreliggande studie belyser hur pedagoger upplever och bemöter barn som talar lite eller inte alls i förskolan. Studien redogör även för olika metoder pedagoger använder för att stärka kommunikationen med dessa barn. LÄS MER

  2. 2. Levande djur i förskolan : En kvalitativ studie om hur en afrikansk jättelandsnäcka bidrar till undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Helene Pollmeier; Emmy Zetterberg; [2022]
    Nyckelord :biology; education; living animals; posthumanism; preschool; biologi; förskola; levande djur; posthumanism; undervisning;

    Sammanfattning : Studien har fokus på barns perspektiv och syftet med studien är att undersöka vad ett levande djur bidrar med i en undervisningssituation för äldre förskolebarn. Metoden som används i studien är observation av en undervisningsaktivitet med en efterföljande semistrukturerad gruppintervju. LÄS MER

  3. 3. Tysta barn i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärarna ger uttryck för och arbetar med de tysta barnen i förskolans kontext.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Linnea Eriksson; Linnea Lindahl; [2022]
    Nyckelord :Silent children; relational pedagogy; preschool teachers; semi-structured interviews; Tysta barn; relationell pedagogik; förskollärare; semi-strukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att lyfta och bidra med kunskap om förskollärares arbete med de tysta barnen i förskolan och genom detta belysa ett underbeforskat område, som av erfarenhet är av relevans för den pedagogiska praktiken. Studien antar en kvalitativ ansats med fem semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. "Främjar förskolan relationer eller hamnar någon utanför?" : Förskollärares och specialpedagogers syn på samspel och relationsarbete i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Pernilla Renblad; Cajsa Åkerlund; [2020]
    Nyckelord :Förskola; Interaktion; Normkritiskt perspektiv; Relationell pedagogik; Relationer; Roller; Samspel; Social förmåga; Socialisation; Stigma; Toleranspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka fyra förskollärares samt fyra specialpedagogers syn på relationer och samspel i förskolan genom en kvalitativ studie med semistrukturerade intervjuer. I denna studie valdes relationell pedagogik som huvudteori eftersom forskning har visat att goda relationer mellan vuxna och barn har främjat elevers lärande i skolan (Aspelin & Persson 2011). LÄS MER

  5. 5. Barns möjlighet att utveckla sin identitet i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver arbetet med att stärka barns identitet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alma Park; Hanna Wennblom; [2019]
    Nyckelord :Identitet; det kompetenta barnet; de försiktiga barnen; förskollärare; arbetssätt; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare beskriver arbetet med att ge alla barn i förskolan möjlighet att stärkas i sin identitet.  Frågeställningarna som arbetats fram utifrån studiens syfte är: Hur reflekterar förskollärare kring sitt arbete med barns identitetsutveckling i förskolan? Hur beskriver förskollärare sitt arbete med att lyfta fram alla barns kompetenser? För att besvara studiens frågeställningar har en kvalitativ metod med enskilda semistrukturerade intervjuer tillämpats. LÄS MER