Sökning: "pedagogik nivå"
Visar resultat 16 - 20 av 372 uppsatser innehållade orden pedagogik nivå.
16. "Utan barns inflytande ser jag inte hur förskolans verksamhet skulle kunna bedrivas" : En kvalitativ studie om barns delaktighet och inflytande i samlingen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur förskolläraren påverkar i kommunikation med barn och hur de möjliggör barns delaktighet och inflytande under samlingen. Frågeställningarna som studerades var: Vad har pedagogen för uppfattningar om delaktighet och inflytande? Hur planeras samlingen för att främja barns delaktighet och inflytande? Hur möjliggör pedagogen barns delaktighet och inflytande i samlingen? I studien har semistrukturerade intervjuer med förskollärare samt observationer av samlingen använts för att samla in empiri. LÄS MER
17. Vad lärare kan om GDPR på sociala medier : En kvantitativ studie om lärares digitala kompetens sett inom GDPR
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om lärare har fått utbildning om GDPR i skolan och om de vet vad de får publicera på sociala medier i sin profession som lärare. För att samla in data användes en kvantitativ metod genom enkäter där 100 lärare svar analyserades. LÄS MER
18. Conceptualizations of the temporal organization of music : An interview study of double bassists from two different musical traditions
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : This study delves into the temporal organization of music and investigates how double bassists from different musical traditions perceive various components within it, specifically focusing on jazz music and Western classical music. The aim was to explore potential disparities and ascertain the factors influencing their emergence. LÄS MER
19. Socioekonomiska faktorers inverkan på läsning inom ämnet svenska : ur ett lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att kvalitativt undersöka åtta lärares uppfattningar av socioekonomiska faktorers inverkan på läsning och hur de arbetar för att inkludera sina elever i undervisningen oavsett socioekonomisk bakgrund. Studiens teoretiska utgångspunkt härstammar från Pierre Bourdieus teori om kulturellt kapital. LÄS MER
20. Gruppering i matematikundervisning : En granskning av nivå- och blandad gruppering i ljuset av de fem dimensionerna för kraftfulla matematiska klassrum.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknikSammanfattning : I denna studie diskuteras betydelsen av olika grupperingsmetoder inom skolan, med särskilt fokus på nivå- och blandad gruppering inom matematikundervisningen. Studien grundar sig på en analys av tidigare forskning som är framtagen från databasen ERIC (EBSCO) som har analyserats och satts in i en kategoriseringstabell. LÄS MER