Sökning: "pedagogik nivå"
Visar resultat 21 - 25 av 372 uppsatser innehållade orden pedagogik nivå.
21. Lika viktigt : Demokratiska ämneskonceptioner iSO-läromedel
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Detta är en läromedelsanalys av SO-läromedel för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet.Studien undersöker huruvida läromedel för mellanstadiet, högstadiet och gymnasiet följervissa föreskrifter ur rådande läroplan, Lgr 22 och Gy 22 (läroplanskoherens). LÄS MER
22. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER
23. Moderna språk – ett ämne för alla elever? : Sex pedagogers syn på inkludering, en maximerad målspråksanvändning och lämpliga undervisningsmetoder utifrån ett elevinkluderande perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att bidra till ökade kunskaper om verksamma pedagogers syn på inkludering, en maximerad användning av målspråket i undervisningen och inkluderande undervisningsmetoder i moderna språk. Semistrukturerade kvalitativa individuella intervjuer har genomförts med en specialpedagog och fem lärare i moderna språk från två skolor i Stockholmsområdet. LÄS MER
24. Biomedicinska analytikers reflektioner under verksamhetsförlagd utbildning : En kvalitativ analys av studenters reflektionsloggböcker
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Reflektion eftersträvas ofta i högre utbildning. Forskning och beprövad erfarenhet visar att aktiviteten ska ha avgörande betydelse för studenters djuplärande. Reflektion har även visat sig ha en central betydelse för studenters professionella lärande. Denna studie fokuserar på reflektion hos blivande biomedicinska analytiker (BMA). LÄS MER
25. Tydliggörande pedagogik : En studie av lärares och specialpedagogers möjlighet till samverkan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Syftet med den här studien är att skapa kunskap om i vilken omfattning tydliggörande pedagogik används i undervisningen och i vilken omfattning lärare och specialpedagog samarbetar kring detta och om detta skiljer sig åt mellan kommunal och fristående skola. Forskning talar för den tydliggörande pedagogikens betydelse i anpassningen av undervisningen efter elevernas behov och förutsättningar. LÄS MER