Sökning: "peer assessment"

Visar resultat 1 - 5 av 103 uppsatser innehållade orden peer assessment.

  1. 1. Formativ bedömning i Idrottspraktiken : Lärares uppfattningar om återkopplingens inverkan på undervisning och lärande i ämnet Idrott och hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID); Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Christoffer Eriksson; Carl-Christian Olsson; [2021]
    Nyckelord :Formative assessment; feedback; self assessment; peer assessment; physical education; qualitative interview study; Formativ bedömning; feedback; återkoppling; självbedömning; kamratbedömning; idrott och hälsa; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka högstadielärares idéer och tillämpning av formativ bedömning i ämnet idrott och hälsa, samt vilken typ av formativ bedömning lärarna anser hjälper eleverna bäst i deras lärande. Till studien hör följande frågeställningar: (1) Vilka idéer, värderingar och normer kännetecknar lärares uppfattning om formativ bedömning och dess tillämpning i undervisningen? (2) Vilken typ av formativ bedömning anser idrottslärare hjälper eleverna bäst i sitt lärande? (3) Vilka skillnader finns mellan idrottslärare i deras användning och konceptualisering av formativ bedömning? Studiens kvalitativa ansats har resulterat i semi-strukturerade intervjuer med sex verksamma lärare inom ämnet Idrott och hälsa (IH) i årskurs 7-9. LÄS MER

  2. 2. Peer Review in EFL Writing: Its Effect on Critical Thinking Skills and the Role of Digital Tools in Facilitating the Process

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Murtadha Al-kefagy; Cristina Nagy; [2021]
    Nyckelord :Key words: Peer review; Peer assessment; Writing; Critical thinking; Self-regulation; Self-monitoring; self-reflection; Evaluation; Digital tools; EFL; Upper secondary; Swedish classroom.;

    Sammanfattning : This paper focuses on peer reviewing as part of the writing process and as a pedagogical strategy that can help students develop their writing and critical thinking skills. To do so, it examines the extent to which peer reviewing can develop English as a foreign language (EFL) students’ ability to evaluate and reflect on their writing in upper secondary school. LÄS MER

  3. 3. Samordnad Individuell Plan : En sytematisk litteraturöversikt

    Magister-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd; Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Linus Frost; Linn Ottisdotter; [2021]
    Nyckelord :Coordinated individual plan; Lack of knowledge; Process of planning; Cooperation between authorities;

    Sammanfattning : Swedish agency for health technology assessment and assessment of social services (SBU) published a scientific study on a knowledge gap in coordinated planning for people with mental disabilities. The aim of our paper is to identify research relevant regarding coordinated individual plans (SIP) and individual plan (IP) for people with mental disabilities from both the patient's and professional perspectives and investigate the collaboration and knowledge of the professionals. LÄS MER

  4. 4. Har tidpunkten för kamratrespons någon betydelse för skolelevers inlärning?

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Pia Bjurfors; [2021]
    Nyckelord :peer-assessment; feedback; collaborative group work; technology teaching; kamratrespons; återkoppling; kollaborativt grupparbete; undervisning i teknik;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att öka kunskapen om tidpunktens betydelse för kamratresponsens lärandeeffekter i samband med tekniklaborationer, samt undersöka vilka utmärkande mönster och responsformuleringar som är representativ för den undersökta elevgruppen. Grundskolelever i årskurs 7, nya till kamratrespons, har genomfört kamratrespons på ett grupparbete i ämnet teknik. LÄS MER

  5. 5. Promoting conceptual understanding in high-school physics : Exploring the effects of using an audience response system

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Diana Diez; [2021]
    Nyckelord :Audience response system; Mentimeter; formative assessment; peer instruction; physics; Publiksvarssystem; Mentimeter; formativ bedömning; kamratlärande; gymnasiefysik;

    Sammanfattning : Research shows that students may be proficient in solving physics problem mathematically but still lack a fundamental understanding of the phenomena in question. One reason may be that a traditional approach to physics instruction emphasises instructors transfer of material to the students and problem-solving, sometimes at the expense of conceptional understanding. LÄS MER