Sökning: "personlig integritet internet"

Visar resultat 6 - 10 av 103 uppsatser innehållade orden personlig integritet internet.

  1. 6. “Big brother sees you” : A qualitative study on users’ experiences with targeted advertising on Facebook

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Marwa Ali; Mikaela Hollgren; [2022]
    Nyckelord :Targeted advertising; privacy; Facebook; big brother effect; panopticon; Riktad reklam; integritet; Facebook; big brother effekten; panopticon;

    Sammanfattning : As a consequence of the exposure of scandals involving targeted advertising and data collection, privacy concerns have arisen among users of social media, in particular Facebook. Previous research studies demonstrate that consumers have little knowledge about online behavioural advertising and hold misconceptions about it. LÄS MER

  2. 7. Hur samspelar faktorer när cookies nekas?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Klara Fritsch; Saga Greby; [2022]
    Nyckelord :Cookies; Cookie knowledge; Online privacy; Cookie rejection; GDPR; Cookies; Kunskap kring cookies; Personlig integritet på internet; Nekande av cookies; GDPR;

    Sammanfattning : “Vi använder cookies för att förbättra webbplatsen och din användarupplevelse”, är troligtvis en mening som många känner igen. Idag är det svårt att använda internet utan att stöta på små pop-up-meddelanden som vill ha ditt samtycke kring datainsamling, så kallade cookies. LÄS MER

  3. 8. Handen i kakburken - En studie om samtycke kring webbkakor

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Manda Svärd; [2022]
    Nyckelord :Dataskydd; GDPR; cookies; samtycke; CCPA; CPRA; Law and Political Science;

    Sammanfattning : As the use of Internet has increased, services have been digitized, browsers have become smarter and user mapping has become more common, greater transparency is required regarding how personal data is processed online. Profiling and mapping users through cookies are two things that the ad tech industry makes big money on and due to an unawareness of how invasive that industry is, personal data flows freely and constitutes an infringement of people´s right to privacy. LÄS MER

  4. 9. INDIVIDANPASSAD ELLER ÖVERVAKAD? : En kvantitativ studie om olika generationers attityder gentemot individanpassad marknadsföring.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Nils Eriksson; Robin Gissler; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; personlig integritet; Attityd; Generation X; Generation Z.;

    Sammanfattning : Date:                       2022-01-12   Level:                      Bachelor thesis in Business Administration, 15 cr    Institution:           School of Business, Society and Engineering, Mälardalen University    Authors:                Eriksson Nils, 95/11/20               Gissler Robin, 93/09/27                           Title:                       Personalized or monitored?                                  A quantitative study regarding different generations’ attitudes towards  personalized marketing.   Tutor:                     Ulf Andersson    Keywords:             Personalized Marketing, Personal integrity, Attitude, Generation X & Z   Research questions:              RQ1:   In which aspects does the attitude towards personalized marketing                                           differ between consumers in Generation X and Generation Z?                                     RQ2:  How does the attitudes of consumers within Generation X and Generation Z affect their consumption of products from companies using personalized marketing?     Purpose:                The purpose of this paper is to explore whether the attitude towards personalized marketing differs between Generation X and Generation Z. LÄS MER

  5. 10. Bittersweet cookies : En kvantitativ studie om internetanvändares medvetenhet om individanpassad marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oscar Skullman; Nelly Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Individanpassad marknadsföring; tredjepartscookies; attityd; medvetenhet; kunskap; integritet; oro; nytta; internet; GDPR;

    Sammanfattning : Individanpassad marknadsföring har tack vare användningen av cookies blivit vanligare. Tredjepartscookies delar insamlad data med tredje part och möjliggör riktad annonsering baserat på kundens internetbeteende. Annonsernas innehåll blir således mer relevant, men verktyget har också medfört en oro över personlig integritet. LÄS MER