Sökning: "personlig integritet internet"

Visar resultat 21 - 25 av 103 uppsatser innehållade orden personlig integritet internet.

  1. 21. Integritet online ur olika generationers perspektiv : En studie om hur generation digital natives & pre-internet värdesätter sin integritet online

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lovisa König; Ellen Romney; [2020]
    Nyckelord :Baby-boomers; y; x z; generations online; GDPR; Communication Privacy Management System CPM ; Consumer privacy online; ePrivacy; Information privacy; The privacy paradox; Concerns for Information Privacy CFIP ; Privacy fatigue; Integritet online; generations skillnader; generation pre-internet och digital-naives; persondata online; integritetskränkande aspekter; digitala social normer; riktad reklam; personlig marknadsföring online;

    Sammanfattning : Den digital utvecklingen har gjort att vi idag rör oss i digitala miljöer för att jobba, kommunicera, söka information, shoppa och underhållas. Företag kan idag kan spara, kartlägga, mäta och analysera privatpersoners aktiviteter online vilket ställt högre krav på näringsidkare att hantera denna personliga information korrekt. LÄS MER

  2. 22. Är människor medvetna om sin personliga Integritet på Internet?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Anton Norberg; Jesper Svefelt; [2020]
    Nyckelord :Personlig integritet; Privacy;

    Sammanfattning : Denna studie har haft som syfte att undersöka samt bilda en förståelse över hur medvetna folk är om sin integritet på Internet Sverige. Metoden för studien bygger på en litteraturstudie av relevant litteratur inom det aktuella forskningsområdet, samt ett frågeformulär som distribuerats på olika sociala medier. LÄS MER

  3. 23. Digital direktmarknadsföring och personlig integritet : En obeaktad gråzon?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sandro Pettersson Thorell; Fredrik Björkman; [2020]
    Nyckelord :Digital direct marketing; Privacy; Personal integrity; Social media marketing; Big data; Surveillance capitalism.; Digital direktmarknadsföring; Direktmarknadsföring; Sociala medier; Personlig integritet; Integritetsintrång; Big data; Övervakningskapitalism.;

    Sammanfattning : I takt med en tilltagande användning av internet och teknologiska enheter har tillgången till användargenererad data om individer ökat. Denna personliga data kan, genom fenomen som Big Data, vidare exploateras av företag som grund för att utforma och anpassa marknadsföring i linje med konsumenters individuella preferensmönster. LÄS MER

  4. 24. “Det är på gott och ont” : En enkätundersökning om Googles insamling av användardata

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Bäck; Sofia Hernqvist; [2020]
    Nyckelord :Övervakningskapitalism; Google; Användardata; Personlig integritet; Användarvillkor; Sekretesspolicy; Teknologisk determinism;

    Sammanfattning : his study focuses on Google’s user agreements and how students within the field of library and information science at the University of Borås are perceiving and relating to these agreements. User agreements are designed as contracts which makes the user data available for Google, but also for the user to protect his or her personal integrity. LÄS MER

  5. 25. Individuell marknadsföring : En kvalitativ studie om konsumenters uppfattning kring individanpassad marknadsföring gällande personlig integritet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Agnes Asp Sandin; [2020]
    Nyckelord :Individual marketing; individual commercial; personal integrity; big data; data mining; digital footprints; personal information; Individanpassad marknadsföring; Individanpassad reklam; Personlig integritet; Big data; Datamining; Webbmining; Digitala fotspår; Personlig information;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av samhället har ökat kraftigt det senaste decenniet och hela 95% av Sveriges befolkning uppger att de använder internet dagligen. Det har också lett till att data som personer lämnar efter sig på nätet även den har ökat. LÄS MER