Sökning: "planering i särskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden planering i särskola.

  1. 1. Att undervisa i musik på gymnasiesärskola : en kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiesärskolor talar om sin planering av musikundervisning

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Nathalie Hansen; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Som musiklärarstudent har jag, inom lärarutbildningen, upplevt en brist på undervisning kring metoder och läromedel för elever med behov av stöd samt elever med funktionsvariationer. Utöver detta önskar jag arbeta inom särskola efter avklarad utbildning. LÄS MER

  2. 2. Interaktion och frågetyper i gymnasiesärskolans klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Anna Dahlström; Mats Larsson; [2019]
    Nyckelord :Interaktion; kommunikation; specialpedagogik; särskola;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka vilka frågor som ställs i undervisningen i några klassrum i gymnasiesärskolan. Målsättningen var att se närmare på interaktionsprocesser mellan lärare och elever i några klassrum i gymnasiesärskolan. Vi fokuserade på vilka frågetyper som ställs i särskolans klassrum. LÄS MER

  3. 3. Fysisk aktivitet i träningsskolan

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Marie Olsson; [2011]
    Nyckelord :flerfunktionshinder; fysisk aktivitet; idrott; kursplan; motorik; särskola; träningsskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur ämnet motorik i trä-ningsskolan genomförs, hur pedagogerna går till väga vid planering och upplägg och ”tänket” bakom. Författaren ville med detta arbete fördjupa sin förståelse och kunskap om hur man uppnår en individuellt anpassad motorik för eleven samt visa på likheter, skillnader och gemensamma nämnare i tankegångar, planering och arbetssätt. LÄS MER

  4. 4. ”Man måste tänka lite annorlunda” : - En studie om hur pedagogerna inkluderar elever som undervisas efter särskolans kursplaner i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Cecilia Olsson; Linda Wrangmo; [2010]
    Nyckelord :grundskola; inkluderande arbetssätt; särskola;

    Sammanfattning : I tidigare forskning har det framkommit att elever som undervisas efter särskolans kursplaner i grundskolan har olika möjligheter att delta i den ordinarie undervisningen med övriga elever. Syftet med examensarbetet är att redogöra för hur pedagoger beskriver att de arbetar med att inkludera elever som undervisas efter särskolans kursplaner i grundskolan samt vilka förutsättningar som krävs för en inkluderande skolverksamhet. LÄS MER

  5. 5. Autistiska barns situation i särskolan, utifrån lärares perspektiv

    M1-uppsats, Institutionen för vårdvetenskap och sociologi

    Författare :Eva-Lena Hedén; [2009]
    Nyckelord :Autistiska barn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka autistiska barns situation i särskolan, utifrån lärares perspektiv. Som lärare krävs det mycket planering och tålamod, vilket inte alltid är så lätt. Studien börjades med en undersökning av vad autism är, autism finns i olika varianter, allt från svår till mycket högfungerande autism. LÄS MER