Sökning: "hur arbetar man med matematik i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden hur arbetar man med matematik i förskolan.

  1. 1. Planerad och spontan matematikundervisning i förskolan : en kvalitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Amanda Provén; Madeleine Olsson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; Undervisning; Lärmiljö; Förskola; Arbetssätt;

    Sammanfattning : Inledning I studien undersöks matematikundervisning i förskolan. Bakgrunden till ämnet är att undersökningar har visat att barn i skolan har bristande kunskaper inom matematik, vilket kan vara ett resultat av bristande matematikundervisning i förskolan. LÄS MER

  2. 2. Den vardagliga matematiken i förskolan : för yngre åldrar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Josefine Berg; Karolin Johansson; [2023]
    Nyckelord :Matematik; yngre barn; vardagsmatematik; förskolan;

    Sammanfattning : Denna studie behandlar ämneskunskapen matematik med en riktning mot den vardagligamatematiken i förskolan för de yngre barnen, samt olika begrepp som är betydelsefulla förbarns matematiska kunskaper. Studien är kvalitativ och den datainsamling som använts ärobservationer från en förskola. LÄS MER

  3. 3. ”Om man vill räkna nått så börjar man med 1 och sen 2 och sen 3.” : Intervjustudier om förskollärare och barns uppfattningar av matematik i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Anette Golve; Caroline Lundkvist; [2019]
    Nyckelord :Matematik; förskola; sociokulturellt perspektiv; lärande; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Vårt syfte med denna studie är att undersöka hur förskollärare arbetar och tänker kring matematik i förskolan samt hur barnen uppfattar och erfar det matematiska arbetet. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa intervjuer. Totalt intervjuades fem förskollärare och nio barn som var mellan 4–6 år gamla. LÄS MER

  4. 4. "Man blir aldrig fullärd” : En studie om pedagogers kunskaper och förutsättningar att undervisa matematik i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Camilla Sixtensson; Johanna Sumar; [2019]
    Nyckelord :läroplan för förskolan; förutsättningar; kunskaper; undervisning; och matematik;

    Sammanfattning : Bakgrund Den här uppsatsen handlar om hur pedagoger arbetar med matematik inom förskoleverksamheten, med barn i åldrarna 1-6 år. Vad de har för förutsättningar att nå  måluppfyllelse samt hur de tar tillvara på spontana lärtillfällen. Skolinspektionen (s. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Bishop s mathematical activities; didactic questions; preschool teachers; mathematics in preschool; methods; teaching.; Bishops matematiska aktiviteter; didaktiska frågeställningar; förskollärare; matematik i förskolan; metoder; undervisning.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur förskollärare arbetar med matematik. Syftet är också att undersöka hur förskollärare belyser matematik för barn i förskolan och hur de använder sig av de mål som står i läroplanen. LÄS MER