Sökning: "plattformsspel"

Visar resultat 6 - 10 av 31 uppsatser innehållade ordet plattformsspel.

  1. 6. Farliga kombinationer av färg och form : Vilka kombinationer av färg och form får fiender menade för plattformsspel i 3D att se farligast ut?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Madeleine Andersson; Oscar Axelsson; [2021]
    Nyckelord :spelgrafik; affordance; färg; form; fara; plattformsspel;

    Sammanfattning : Tidigare arbeten kopplar färger och former till olika känslor. Detta arbete har genom en enkätstudie undersökt hur olika kombinationer av färg och form uppfattas när det kontextualiseras som fiender i 3D-plattformsspel. 16 unika fiender skapades genom att kombinera 4 olika färger med 4 olika kroppsformer. LÄS MER

  2. 7. The Player as a Conductor : Utilizing an Expressive Performance System to Create an Interactive Video Game Soundtrack

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Magnus Lundh Haaland; [2020]
    Nyckelord :interactive music; adaptive music; expressive performance systems; CSEMP; video game music;

    Sammanfattning : Music is commonly applied in art and entertainment to enhance the emotional experience. In video-games and other non-linear mediums this task must be achieved dynamically at run-time, as the timeline of events is unknown in advance. LÄS MER

  3. 8. Hur påverkar musik spelares stressnivåer i ett plattformsspel? : En undersökning om stress inom spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Ludvig Holmstedt; [2020]
    Nyckelord :Stress; plattformsspel; musik; bpm;

    Sammanfattning : Spel har använt musik för att förhöja upplevelsen för sina spelare. Tidigare undersökningar hävdar att musik kan påverka en persons kognition, upplevelse och minne. Då det inte hittades undersökningar om hur musik i spel påverkar spelares stress skapades en artefakt för att undersöka detta. LÄS MER

  4. 9. Kontroll av spelkaraktärens rörelsefrihet i dataspel : En jämförelse mellan avancerad och begränsad rörelsefrihet med avseende på flow

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Alex Jakobsson; [2020]
    Nyckelord :Gameflow; rörelsefrihet; plattformsspel; Super Mario Maker 2; spelvana;

    Sammanfattning : Enligt Gameflowmodellen av Sweetser, P. & Wyeth, P. (2005) är spelarens kontroll av karaktärens rörelsefrihet en av flera förutsättningar för att uppnå flyt i spelet och därmed uppleva ett spel som underhållande. Spel är designade med olika typer av rörelsefrihet. LÄS MER

  5. 10. Belöningarnas dragkraft : En undersökning om spelares val av loot-lådor i relation till hur grafik och ljud samspelar i ett digitalt 2D-plattformssspel [!]

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Klara Asklund; Alexander Larsson; [2020]
    Nyckelord :Loot-lådor; gambling; färgassociationer; belöning; ljudassociationer;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker en spelares val av loot-lådor i ett 2D-plattformsspel i relation till grafik och ljud. Undersökningen studerar om det finns specifika kopplingar mellan auditivt och/eller grafiskt uttryck till en spelares preferenser. LÄS MER