Sökning: "politiska ideologier i media"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden politiska ideologier i media.

  1. 1. Varje ljud skapar ett eko : Åsikter och Uppfattningar angående Klimatförändringar

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Oskar Vig; [2023]
    Nyckelord :Echo-chambers; klimatförändringar; polarisering; klimatdiskurs; framing; Fridays-ForFuture; skepticism; power of ten;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur individer och grupper uttrycker sina åsikter om klimatförändringar i svenska nyhetsmedier och om det finns echo-chambers i klimatdiskursen. I studien användes en kritisk diskursanalys för att undersöka ett riktat urval av 13 nyhetsartiklar från svenska tidningar. LÄS MER

  2. 2. Manifestering av nationalism i svensk press : En kritisk diskursanalys om uppfattningar och attidyder om nationalism i svensk press 2015-2019

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Randhav Thornström Ernesto; [2020]
    Nyckelord :Media; Nationalism; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Det politiska klimatet i Europa har de senaste åren blivit allt mer konservativt och det går idag att läsa hur den liberala demokratin på sina håll utmanas av icke-liberala samt konservativa ideologier. Nationalism är ett fenomen med förankring till historiska processer vilka bygger på komplexa uppfattningar om folket, nationen och tillhörigheten. LÄS MER

  3. 3. Ungas psykiska ohälsa som politiskt problem : Kritisk diskursanalys av problemrepresentationer

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Sigrid Lindström; Tova Lundquist; [2019]
    Nyckelord :Politisk problemrepresentation; kritisk diskursanalys; psykisk ohälsa hos unga;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa hos unga i Sverige har under de senaste åren diskuterats i media såväl som i riksdagen, som ett allt större problem. De typer av psykisk ohälsa som konstateras öka mest är olika ångestsyndrom, depressioner och stressrelaterad ohälsa. Denna studie fokuserar på dessa typer av psykisk ohälsa. LÄS MER

  4. 4. Låt influencers utbilda och inte påverka : En kvalitativ studie om politisk förtroende & samarbeten på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Jansson; Oliver Paschetto Jensin; [2019]
    Nyckelord :Politics; Influencers; First-time voters; Confidence; Youth Associations; Social media; Politik; Influencers; Förstagångsväljare; Förtroende; Ungdomsförbund; Sociala medier;

    Sammanfattning : Political actors and parties have, during the parliamentary elections 2018, marketed themselves in a different way than before. Many influential people on social media who have a younger audience have been involved in the electoral movement and tried to make the "most important" issues easier to understand. LÄS MER

  5. 5. Giganternas kamp - en retorisk analys av Moderaterna och Socialdemokraterna i valrörelsen 2014.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Erik Berggren; Fredrik Borre; [2016]
    Nyckelord :Strategisk kommunikation; Digital kommunikation; Retorisk analys; Socialdemokraterna; Moderaterna; retorik; semiotik; valrörelsen 2014.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats är en komparativ studie som behandlar på vilket sätt Moderaterna respektive Socialdemokraterna använt sig av de digitala kanalerna Facebook och YouTube. Partierna har använt dessa i sina respektive valkampanjer och i denna uppsats undersöker vi hur politiska budskap förmedlas i sociala medier utifrån de politiska avsikter och ideologier som styr partierna. LÄS MER