Sökning: "porters värdekedja"
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser innehållade orden porters värdekedja.
16. Vikten av att sticka ut
D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Sammanfattning Vårt intresse att studera hemelektronikbranschen i Sverige grundar sig i viljan att se hur företag agerar strategiskt när det råder nästintill perfekt konkurrens på en marknad. Utgångspunkten i problematiseringen var att ta reda på hurdan syn företagen, som uppsatsen berör, har på den marknad de befinner sig. LÄS MER
17. Förstå kundens bruksvärde
Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för ekonomi, statistik och informatikSammanfattning : Abstract “Understand the customers value in use – A multiple case study of three industrial companies” or ”Förstå kundens bruksvärde – En multipel fallstudie av tre industriella företag” brings out the problem that it is easy to assume, what the value is for the customer. The questions asked for this thesis are: • How does the companies in focus, gather information about what effects the customers value in use? • How do the companies use this information in their business? The purpose is to examine how some industrial companies gather information about the customer’s value in use, on the bases from the five activities from Porter and how they can use this information. LÄS MER
18. "Kan utvalda strategimodeller appliceras på icke- vinstsyftande organisationer?- En fallstudie av Röda Korset-
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats undersöker vi ifall det är möjligt för en icke- vinstsyftande organisation att använda sig av utvalda strategimodeller som används inom ett vinstsyftande företag. I vår uppsats har vi valt att undersöka Röda Korset genom en kvalitativ fallstudie. LÄS MER
19. Förpackningsekonomi i dagligvaruhandeln
Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Syftet med vår studie är att öka förståelsen för den förpackningsekonomi som råder i dagligvaruhandeln genom att identifiera vilka faktorer som driver de förpacknings-relaterade kostnaderna i dagligvaruhandeln. Vår definition av förpackningsrelaterade kostnader är de kostnader som orsakas av de aktiviteter där förpackningar är närvarande. LÄS MER