Sökning: "porters värdekedja"

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser innehållade orden porters värdekedja.

  1. 11. Svinnet som försvann - en fallstudie av CSR på ICA Malmborgs Tuna

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Hagberg; Desirée Holmberg; [2011]
    Nyckelord :Företagsledning; management; Management of enterprises; Ansvarstagande; Resurskocken; Matsvinn; ICA Tuna; CSR; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att beskriva och analysera hur ICA Tuna i Lund aktivt arbetar med att reducera matsvinn genom projektet Resurskocken. Genom en fallstudie av Resurskocken vill vi visa hur denna livsmedelsbutik på ett konkret sätt realiserar företagsansvar, CSR, och förenar det med lönsamhet. LÄS MER

  2. 12. Affärssystem – En positiv förändring eller katastrof?! : En kvalitativ studie där SAP förenas med Porters värdekedja.

    Magister-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Irene Andersson; [2011]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 13. Val av affärssystem för små och medelstora läkemedelsföretag

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jesper Wallman; Frans Denward; Philip Ertman; [2011]
    Nyckelord :Affärssystem; Värdekedja; implementering; Kravspecifikation och Crocebo Bio; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet är att beskriva och analysera hur och varför urval, upphandling och implementering av affärssystem i små och medelstora läkemedelsföretag ser ut som det gör. Vi vill diskutera en mall för små och medelstora läkemedelsföretag väljer affärssystem. Metod: Fallstudien har en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 14. USB-akvarium – Vem fasen vill ha det? Konkurrensfördelar för strategisk positionering inom e-handel.

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Lars Wiberg; Martin Örn Torgersson; Madeleine Martinsson; [2009]
    Nyckelord :strategi; e-handel; hemelektronik; positionering; konkurrensfördelar; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att, genom en komparativ fallstudie tillsammans med befintlig strategiteori, förklara vilka konkurrensfördelar som är viktiga för strategisk positionering för e-handelsbolag inom hemelektronikbranschen. Vi har valt att använda oss av en kvalitativ ansats vid insamlandet av empiriska data för den här uppsatsen. LÄS MER

  5. 15. Konkurrensfördelar - Genom inköpsstrategiska val

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jenny Karlsson; Hanna Widmark; [2007-06-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemformulering: I takt med ökad globalisering och en större press på att minska kostnader så blir företagens inköpsfunktion en allt mer viktig konkurrensfaktor. När inköp går från att vara en administrativ funktion till att få en alltmer strategisk roll så ökar betydelsen av att värdera hur denna funktion bidrar till företagets resultat och konkurrensförmåga. LÄS MER