Sökning: "problematisk frånvaro"
Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden problematisk frånvaro.
16. "Det betyder ju allt!" : En kvalitativ studie om professionellas arbete med elevens delaktighet i arbetet med problematisk skolfrånvaro
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälleSammanfattning : Problematisk skolfrånvaro är ett växande problem i Sverige där skolorna tenderar att inte lyckas göra eleven delaktig i beslutsprocesser. Istället sätts interventionering grundade på antaganden om bakomliggande orsaker till elevens frånvaro. Sedan 1 januari 2020 så är Barnkonventionen del av svensk lag. LÄS MER
17. Då ska vi reagera och agera i skolan : En kvalitativ studie gällande rutiner och tillvägagångssätt vid problematisk skolfrånvaro
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Skolfrånvaro ger konsekvenser för såväl enskild elev som för familj och samhälle och är ett växande problem både nationellt och internationellt. Elever i Sverige har skolplikt och utbildningsrätten är lagstadgad, detta till trots är allt fler elever frånvarande från skolan. LÄS MER
18. ”Att vara eller att inte vara” i skolan : En fallstudie av en handlingsplan för ökad skolnärvaro och skolpersonalens uppfattningar av problematisk skolfrånvaro på en F-9 skola.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med denna studie var att utifrån ett specifikt fall undersöka hur arbetet med att ta fram en handlingsplan för ökad skolnärvaro samverkar med skolpersonalens uppfattningar av problematisk skolfrånvaro. Detta har gjorts utifrån fem frågeställningar. LÄS MER
19. Problematisk skolfrånvaro i spåret av Covid-19-pandemin : Blir frånvaro det nya normala för att främja närvaro?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : .... LÄS MER
20. Lyssna! : En studie om framgångsfaktorerna vid problematisk frånvaro och svenskämnets roll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka kunskapen kring fungerande insatser och undervisning i skolan för elever med problematisk frånvaro genom att intervjua elever och lärare – och attundersöka svenskämnets roll i detta sammanhang för att få en bild av svenskundervisningen, om ämnet har en särskild roll.Metod: Tanken var att intervjua uteslutande elever, så unga som möjligt, för att fylla den forskningslucka som finns här. LÄS MER