Sökning: "problembaserad undervisning"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden problembaserad undervisning.
6. Kunskap för framtiden? : En kvalitativ undersökning om tidigare gymnasieelevers upplevelser av religionsundervisningen i gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna uppsats undersöker i vilken utsträckning tidigare gymnasieelever upplever att religionsundervisningen i den svenska gymnasieskolan har varit förberedande för ett liv i samhället efter avslutade studier. Vidare undersöker uppsatsen även tidigare gymnasieelevers upplevelser av religionsundervisningen som betydelsefull och bristfällig. LÄS MER
7. Elevers baskunskaper i matematik. En jämförelse efter problembaserad undervisning
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk professionSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur elever utvecklar baskunskaper i matematik beroende av vilken typ av undervisning de har. Eleverna i mattespetsgrupper har haft undervisning genom problemlösning och eleverna i vanliga klasser har haft en vanlig matematikundervisning. LÄS MER
8. Samhällskunskap bortom skolans väggar : - En litteraturstudie om fältstudiemetoders aktualitet i samhällskunskapssammanhang
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Denna uppsats är en konsumtion av forskning som behandlar fältstudier. Artiklarna har valts efter relevans till samhällskunskapsämnet på gymnasial nivå för att undersöka motiv till tillämpningar, utmaningar och fördelar till denna typ av undervisning. LÄS MER
9. Motivationens påverkan hos elever i deras möte med naturvetenskap : En litteraturstudie om elevers motivation och uppfattning om naturvetenskap
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN)Sammanfattning : Syftet med detta konsumtionsarbete är att genom forskning få en djupare insikt i vad som motiverar, engagerar, skapar intresse och förståelse hos eleverna gällande de naturorienterande ämnena. Vi har genom befintlig forskning analyserat elevernas övergripande attityd kring de naturorienterande ämnena utifrån olika aspekter så som motivation, engagemang, intresse och förståelse. LÄS MER
10. Den digitala undervisningssalen - Konsekvenserna som uppstår i samspelet mellan informationsteknologi och problembaserat lärande
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för informatikSammanfattning : Den här uppsatsen berör samspelet mellan undervisning och informationsteknologier. Teoretiskt har vi gått djupare in på hur elevernas och lärarnas roll förhåller sig till problembaserad lärandemetodik. Vi har samlat in empiriskt material efter kvalitativa intervjuer som vi har genomfört med lärare från högstadiet och gymnasiet. LÄS MER