Sökning: "problembaserad undervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden problembaserad undervisning.

  1. 11. Naturvetenskapligt labbkompendium : En Studieguide för integrerad undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Helene Borg; [2012]
    Nyckelord :Problembaserat lärande; PBL; ämnesintegrering; naturvetenskap; laborationer; kemi; biologi; matematik; ämnesdidaktik; gymnasie; integrerad undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Gymnasielärarens naturvetenskapliga förmåga att förankra hållbar kunskap bygger på gymnasieelevernas inre motivation och drivkraft. Utvecklingsmöjligheter för bildningsprocessen är enorma, när läraren har kapaciteten att stimulera och styra tankebanorna mot uppsatta mål. LÄS MER

  2. 12. Problembaserad undervisning : med elevers lärande i fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Ingela Larsson; [2012]
    Nyckelord :Kritiska aspekter; learning study; problemlösning; variationsteorin;

    Sammanfattning : Utifrån min ansats, att stor del av matematikundervisningen går att bedriva med hjälp av problembaserad undervisning. I sådan undervisning menar jag att eleverna ges möjlighet att prova sina egna teorier vid lösning av ett problem, i både individuella och gemensamma uppgifter, samt ges de möjlighet att ta del av andras teorier. LÄS MER

  3. 13. Att lära sig svenska genom problembaserad slöjdundervisning

    L3-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Karin Morian; [2011]
    Nyckelord :Språkinlärning; slöjdundervisning; svenska som andraspråk; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur elever som nyligen flyttat till Sverige, och deras lärare, hanterar språkhinder i slöjdundervisningen. Metoderna i uppsatsen är observationer och videoinspelningar av undervisning som sedan transkriberas och analyseras utifrån de språkliga strategier som används. LÄS MER

  4. 14. Tvärvetenskap i praktiken : En studie av ämnesövergripande och tvärvetenskaplig undervisning i en grundskola och en gymnasieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Camilla Kjellgren; Elisabeth Åkemark; [2009]
    Nyckelord :Problembaserad undervisning; PBL; Tvärvetenskaplig undervisning; Ämnesövergripande undervisning; äö; TvärS;

    Sammanfattning : Detta arbete är resultatet av en undersökning på en grundskola och en gymnasieskola som använder ämnesövergripande och tvärvetenskap som metod för undervisningen. Syftet med studien är att jämföra initiativtagares, lärares och elevers åsikter angående arbetssättet och att dessutom jämföra de två skolorna. LÄS MER

  5. 15. Uppfattningar om IT i undervisningen med utgångspunkt i Ostindieprojektet : Ett samarbete mellan Datatorget och Stadsmuséet i Göteborg

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan

    Författare :Katarina Erling Bulat; Stina Lindblom; [1996]
    Nyckelord :informationsteknologi; IT; Ostindieprojektet; datorstödd undervisning; problembaserad inlärning; samarbete skola-museum; skolbibliotek;

    Sammanfattning : This thesis deals with options about information technology in education, the starting pointbeing a project in progress, namely Ostindieprojektet. This is the first collaboration betweenDatatorget and Stadsmuséet in Göteborg. The research is built on a phenomenological approach. LÄS MER