Sökning: "problembaserad undervisning"
Visar resultat 11 - 15 av 15 uppsatser innehållade orden problembaserad undervisning.
11. Naturvetenskapligt labbkompendium : En Studieguide för integrerad undervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Gymnasielärarens naturvetenskapliga förmåga att förankra hållbar kunskap bygger på gymnasieelevernas inre motivation och drivkraft. Utvecklingsmöjligheter för bildningsprocessen är enorma, när läraren har kapaciteten att stimulera och styra tankebanorna mot uppsatta mål. LÄS MER
12. Problembaserad undervisning : med elevers lärande i fokus
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Utifrån min ansats, att stor del av matematikundervisningen går att bedriva med hjälp av problembaserad undervisning. I sådan undervisning menar jag att eleverna ges möjlighet att prova sina egna teorier vid lösning av ett problem, i både individuella och gemensamma uppgifter, samt ges de möjlighet att ta del av andras teorier. LÄS MER
13. Att lära sig svenska genom problembaserad slöjdundervisning
L3-uppsats, Institutionen för språkdidaktikSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur elever som nyligen flyttat till Sverige, och deras lärare, hanterar språkhinder i slöjdundervisningen. Metoderna i uppsatsen är observationer och videoinspelningar av undervisning som sedan transkriberas och analyseras utifrån de språkliga strategier som används. LÄS MER
14. Tvärvetenskap i praktiken : En studie av ämnesövergripande och tvärvetenskaplig undervisning i en grundskola och en gymnasieskola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Detta arbete är resultatet av en undersökning på en grundskola och en gymnasieskola som använder ämnesövergripande och tvärvetenskap som metod för undervisningen. Syftet med studien är att jämföra initiativtagares, lärares och elevers åsikter angående arbetssättet och att dessutom jämföra de två skolorna. LÄS MER
15. Uppfattningar om IT i undervisningen med utgångspunkt i Ostindieprojektet : Ett samarbete mellan Datatorget och Stadsmuséet i Göteborg
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / BibliotekshögskolanSammanfattning : This thesis deals with options about information technology in education, the starting pointbeing a project in progress, namely Ostindieprojektet. This is the first collaboration betweenDatatorget and Stadsmuséet in Göteborg. The research is built on a phenomenological approach. LÄS MER