Sökning: "processinriktat lärande"
Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden processinriktat lärande.
6. Förskollärares attityder och didaktiska val i naturvetenskap : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskningSammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) har förskollärare en skyldighet att undervisa i naturvetenskap samt ett ansvar att inspirera barnen och väcka deras nyfikenhet för ämnet. Syftet med studien är att upptäcka eventuella samband mellan förskollärares attityder och deras val av undervisningsmetoder gällande naturvetenskap. LÄS MER
7. Specialpedagogers och rektorers syn på specialpedagogers roll i skolutveckling : En intervjustudie med specialpedagoger och rektorer
Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva specialpedagogers och rektorers upplevelser av specialpedagogers roll i skolutveckling samt samarbetet dem emellan. Målsättningen är att utveckla kunskap om hur rektorer inom skolan kan använda specialpedagogens kunskap och kompetens i syfte att bidra med skolutveckling. LÄS MER
8. Den konstnärliga forskningens ”stilenliga” resultat. Hur hitta ett ömsesidigt förtroende och samarbete mellan forskning, utbildning och konstnärlig praktik?
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : I denna uppsats vill jag skapa en bild av den konstnärliga forskningens tillstånd 2013-14 med fokus på Göteborg. Jag har intervjuat konstnärliga forskare inom den konstnärliga forskningen om deras kunskapssyn, den konstnärliga forskningens kunskapsproduktion och dess eventuella påverkan på utbildningar och konstnärliga praktiker. LÄS MER
9. Mamma måste läsa i kväll... En gestaltning av studiesituationen för kvinnliga högskolestudenter utan akademisk bakgrund med barn.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Stora ansträngningar har på senare år gjorts för att bredda rekryteringen till högre studier. Högskolan har idag enallt mer heterogen studentgrupp, där fler saknar studievana och akademiska förebilder. Min utgångspunkt harvarit huruvida universiteten också anpassat undervisningen till denna nya studentgrupp. LÄS MER
10. Förskolans utomhusmiljöer som en plats för barns utveckling och lärande
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för PedagogikSammanfattning : BAKGRUND:Utomhuspedagogik är något vi uppmärksammat bli mer och mer vanligt att arbeta med runt om på förskolorna. Dock blir utflykterna i förskolorna färre, och utemiljöerna blir begränsade av olika faktorer. Förskolegården blir då allt viktigare för barns intellektuella förståelse för sin närmiljö. LÄS MER