Sökning: "processinriktat lärande"

Visar resultat 6 - 10 av 15 uppsatser innehållade orden processinriktat lärande.

  1. 6. Förskollärares attityder och didaktiska val i naturvetenskap : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Elinor Eriksson; Ida Ling; [2017]
    Nyckelord :Förskola; naturvetenskap; conceptual knowledge; procedural knowledge; kunskapsinriktat arbetssätt; processinriktiat arbetssätt; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) har förskollärare en skyldighet att undervisa i naturvetenskap samt ett ansvar att inspirera barnen och väcka deras nyfikenhet för ämnet. Syftet med studien är att upptäcka eventuella samband mellan förskollärares attityder och deras val av undervisningsmetoder gällande naturvetenskap. LÄS MER

  2. 7. Specialpedagogers och rektorers syn på specialpedagogers roll i skolutveckling : En intervjustudie med specialpedagoger och rektorer

    Master-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Gunilla Sandberg; [2017]
    Nyckelord :Special education teacher; principal; school development appears; cooperation; Specialpedagog; rektor; skolutveckling; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva specialpedagogers och rektorers upplevelser av specialpedagogers roll i skolutveckling samt samarbetet dem emellan. Målsättningen är att utveckla kunskap om hur rektorer inom skolan kan använda specialpedagogens kunskap och kompetens i syfte att bidra med skolutveckling. LÄS MER

  3. 8. Den konstnärliga forskningens ”stilenliga” resultat. Hur hitta ett ömsesidigt förtroende och samarbete mellan forskning, utbildning och konstnärlig praktik?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna-lill Nilsson; [2016-02-09]
    Nyckelord :tankekollektiv; konstnärlig forskning; praktiker; stilriktiga lösningar; skapande framåtrörels; kunskapsteori; perception; förförståelse; praktisk kunskap; teoretisk kunskap; socialt lärande; fantasi; inbillningskraft; Fleck; Rosengren; Blake;

    Sammanfattning : I denna uppsats vill jag skapa en bild av den konstnärliga forskningens tillstånd 2013-14 med fokus på Göteborg. Jag har intervjuat konstnärliga forskare inom den konstnärliga forskningen om deras kunskapssyn, den konstnärliga forskningens kunskapsproduktion och dess eventuella påverkan på utbildningar och konstnärliga praktiker. LÄS MER

  4. 9. Mamma måste läsa i kväll... En gestaltning av studiesituationen för kvinnliga högskolestudenter utan akademisk bakgrund med barn.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Linda Berggren; [2012]
    Nyckelord :Breddad rekrytering; kvinnoperspektiv; studiesitua;

    Sammanfattning : Stora ansträngningar har på senare år gjorts för att bredda rekryteringen till högre studier. Högskolan har idag enallt mer heterogen studentgrupp, där fler saknar studievana och akademiska förebilder. Min utgångspunkt harvarit huruvida universiteten också anpassat undervisningen till denna nya studentgrupp. LÄS MER

  5. 10. Förskolans utomhusmiljöer som en plats för barns utveckling och lärande

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Maria Staaf; Josephine Stenström Heidengårdh; [2010]
    Nyckelord :utomhuspedagogik; utomhusmiljö; barns utveckling och lärande; pedagogens roll;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Utomhuspedagogik är något vi uppmärksammat bli mer och mer vanligt att arbeta med runt om på förskolorna. Dock blir utflykterna i förskolorna färre, och utemiljöerna blir begränsade av olika faktorer. Förskolegården blir då allt viktigare för barns intellektuella förståelse för sin närmiljö. LÄS MER