Sökning: "kunskapsinriktat arbetssätt"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden kunskapsinriktat arbetssätt.

  1. 1. Förskollärares attityder och didaktiska val i naturvetenskap : En kvalitativ studie ur ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Elinor Eriksson; Ida Ling; [2017]
    Nyckelord :Förskola; naturvetenskap; conceptual knowledge; procedural knowledge; kunskapsinriktat arbetssätt; processinriktiat arbetssätt; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Enligt Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) har förskollärare en skyldighet att undervisa i naturvetenskap samt ett ansvar att inspirera barnen och väcka deras nyfikenhet för ämnet. Syftet med studien är att upptäcka eventuella samband mellan förskollärares attityder och deras val av undervisningsmetoder gällande naturvetenskap. LÄS MER

  2. 2. Låt den som undervisar utan omsorg kasta första stenen! : En hermeneutisk studie av examensförordningens betydelse för professionalisering i svensk grundsärskola

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Ola Randau; [2017]
    Nyckelord :Examination requirements; compulsory school for pupils with intellectual disabilities; knowledge development; heed; shifting of perspective; professionalization; relational pedagogics; sociocultural perspective; Examensförordning; grundsärskola; kunskapsutveckling; omsorg; perspektivskifte; professionalisering; relationell pedagogik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Fem år har passerat sedan Läroplan för grundsärskolan 2011, LGRSÄR11 (Skolverket, 2016), infördes. Denna läroplan innebar ett tydligt fokusskifte från att som tidigare ha en något mer omsorgsorienterad verksamhet till att istället arbeta på ett mer kunskapsinriktat sätt. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på samarbete i arbetet med tvåspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marju Masso; [2016]
    Nyckelord :fenomenografi; learning study; läs- och skrivsvårigheter; modersmålslärare; studiehandledare; tvåspråkiga elever; variationsteori;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractProblemområdeDet här arbetet handlar om samarbetet mellan modersmålslärare, studiehandledare, specialpedagoger och andra lärare i arbetet med tvåspråkiga elever som har läs- och skrivsvårigheter. SyfteStudiens syfte har dels varit att ta reda på hur fenomenet samarbete uppfattas av modersmålslärare, studiehandledare, specialpedagoger, andra lärare och rektorer, dels hur samarbetet mellan de nämnda lärarkategorierna upplevs och hur det kan förbättras och utvecklas. LÄS MER