Sökning: "programmering hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden programmering hjälpmedel.

  1. 1. Programmeringens potentiella funktion i matematikundervisningen : En tematisk analys av matematiklärares programmeringsuppgifter och deras argument och tankar kring sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Hanna Lindholm Jönsson; [2024]
    Nyckelord :Programmering; matematikundervisning; datalogiskt tänkande; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka vad aktiva matematiklärare i högstadiet anför för argument gällande programmeringens funktion i matematikundervisningen. För att besvara studiens frågeställning har examinationsuppgifter från en vidareutbildning i programmering för matematiklärare analyserats med en tematisk analys. LÄS MER

  2. 2. GENERATIVA AI-MODELLER INOM SYSTEMUTVECKLING En explorativ studie över seniora systemutvecklares erfarenheter av Copilot

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :August Aublet; Gustaf Hasselgren; Mårten Jonsson; [2023-11-16]
    Nyckelord :Github Copilot; Generativa programmeringsmodeller; NLP-programmering; AI pro-grammeringsmodeller; AI par-programmering;

    Sammanfattning : Det har länge diskuterats och utforskats gällande digitala hjälpmedel för systemut-veckling. Idag finns det en mängd verktyg för att underlätta programmering. Artifi-ciell intelligens spelar en allt större roll inom systemutveckling, och ett exempel på detta är verktyget Copilot. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares uppfattningar om digitala verktyg i förskolan : En kvalitativ studie om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Petronella Jildenfors; Wilma Jansson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; förskollärare; uppfattningar; möjligheter; utmaningar; digital kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om digitala verktyg och dess möjligheter och utmaningar. Studien motiveras utifrån en brist på tidigare forskning om vilka uppfattningar förskollärare har till digitala verktyg i förskolan. LÄS MER

  4. 4. De musikteoretiska kunskapernas betydelse : Musikteoretiska kunskaper i förhållande till modern teknik

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Anton Elowson; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt genomfördes med syftet att undersöka hur den moderna teknologin i musikbranschen påverkar musikskaparnas musikaliska kunskapsnivå och därigenom deras musikskapande. I fokus låg musikteori kopplat till takt och rytm, något som är väsentligt för i princip alla olika musikstilar. LÄS MER

  5. 5. Tic-Tac-Toe Robot : Automated Tic-Tac-Toe Game With Robotic Control

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Emil Takman; Pontus Rastman; [2023]
    Nyckelord :Mechatronics; Robotic Arm; Color Recognition; Tic-Tac-Toe; Mekatronik; Robotarm; Färgigenkänning; Tre-i-rad;

    Sammanfattning : This thesis covers the design, construction and programming of an automated tic-tac-toe game with robotic control and image processing. Research shows that robotic systems, over time, have transitioned from manufacturing tools to service tools with a large focus on human interaction, a central aspect- of this project. LÄS MER