Sökning: "programmeringsundervisning"

Visar resultat 16 - 20 av 29 uppsatser innehållade ordet programmeringsundervisning.

  1. 16. Programmering i grundskolan : Lärares användning av pedagogiska verktyg i programmeringsundervisningen i de tidiga skolåren och hur eleverna reagerar på dessa

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Emma Johansson; [2019]
    Nyckelord :programmering; pedagogiska verktyg; tidiga skolåren; elevers reaktion;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur lärare för årskurs 1-3 kan få pedagogiska verktyg att bli integrerade i deras programmeringsundervisning. Studien har också undersökt hur lärarens egna kompetens kring pedagogiska verktyg är samt hur elevernas reaktioner är vid användandet av pedagogiska verktyg. LÄS MER

  2. 17. Automation of Formative Assessment : Implementation and Evaluation of an Artificial Teaching Assistant

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Johan Myrsmeden; [2018]
    Nyckelord :constructivism; formative assessment; automated assessment; computer-aided education; computer-aided assessment; konstruktivism; formativ bedömning; automatiserad bedömning; datorstödd undervisning; datorstödd bedömning;

    Sammanfattning : The Swedish government has decided to add programming to the Swedish curriculum to strengthen students’ digital skills. The teachers who will teach programming do not always know programming themselves. LÄS MER

  3. 18. Clojure som första programspråk : En studie om funktionell programmering med grundskollärare

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Jonas Johansson; Filip Johansson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Den svenska grundskolans läroplan har reviderats till att innehålla programmering från och med den 1 juli 2018. Detta medför flera val av hur programmeringsundervisning skall utformas bland annat val av programspråk och programmeringsparadigm. LÄS MER

  4. 19. Programmering på lågstadiet : En kvantitativ studie om lärares förutsättningar för att undervisa i programmering på lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sanna Holmberg; [2018]
    Nyckelord :programmering; lågstadiet; ramfaktorteori; utmaningar;

    Sammanfattning : Programmering är en ny del av den svenska läroplanen. Den här studien syftar till att skapa en medvetenhet om svenska lärares förutsättningar att bedriva programmeringsundervisning på lågstadiet. Studien genomfördes i december 2018 i form av en enkätundersökning som delades i slutna lärargrupper på Facebook. LÄS MER

  5. 20. Få lärare att knäcka koden : exempel från programmeringsundervisning i årskurserna 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektronik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Angelica Johansson; [2018]
    Nyckelord :Datalogiskt tänkande; digital kompetens; digitalisering; lärande programmering.;

    Sammanfattning : Till hösten ska en reviderad läroplan implementeras i Sveriges grundskolor. I revideringen har digital kompetens fått en större betydelse och programmering har skrivits in i det centrala innehållet i ämnena matematik och teknik. Digitaliseringen har pågått under en lång tid men skolan har inte riktigt hängt med. LÄS MER