Sökning: "programmeringsundervisning"

Visar resultat 21 - 25 av 29 uppsatser innehållade ordet programmeringsundervisning.

  1. 21. The Computing Curriculum : En textanalys av rekommendationer för implementeringen av den nya läroplanen i England 2014

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Malin Angermund; [2018]
    Nyckelord :Programmeringsundervisning; programmering; läroplan; computing curriculum;

    Sammanfattning : Sammanfattning Denna studie syftar till att problematisera och diskutera argument som ligger till grund för läroplansförändringar. I följande studie studeras rekommendationer som låg till grund för implementeringen av den nya läroplanen i England 2014, ”The computing curriculum”, då man önskade marknadsanpassa undervisningen inom digital teknik (digitalisering). LÄS MER

  2. 22. Embodied Understanding in Computer Programming : A semiotic analysis of metaphors used in programming

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Andreas Larsson; [2018]
    Nyckelord :Embodied Cognition; Computer Programming; Computer Science; Conceptual understanding; Conceptual metaphors; Social Semiotics; Qualitative analysis;

    Sammanfattning : Language can be seen as a bridge between the way we think and our actions. From a social semiotic, language becomes a resource with which collective knowledge can be distributed. The way we talk about an artefact is a reflection of our conceptual understanding thereof. LÄS MER

  3. 23. Ett digitalt läromedel för implementering avprogrammering i matematikundervisningen på högstadiet : En studie utifrån lärares perspektiv på lärarmaterialet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Fredrica Lundkvist; [2018]
    Nyckelord :Teaching materials; learning; teaching; programming education; lower secondary school; undervisningsmaterial; lärande; undervisning; programmeringsundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Den 9 mars 2017 beslutade regeringen att skolans styrdokument ska förtydligas i syfte att stärka elevernas digitala kompetens. Detta innebär bland annat att programmering från och med den 1 juli 2018 ska införas i matematikundervisningen på högstadiet och gymnasiet. LÄS MER

  4. 24. Formativ feedback i programmering med tillämpning av statisk kodanalys : Utveckling av ett verktyg

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för system- och rymdteknik

    Författare :Olof Stålnacke; [2017]
    Nyckelord :Static code analysis; Automatic Grading Systems; formative feedback; assessment of programming assignments; educational programming aid; assess programming code; Action Design Research ADR ; Statisk kodanalys; automatiska bedömningsverktyg; formativ feedback; bedömning av programmeringsuppgifter; hjälpmedel i programmeringsundervisning; bedöma programmeringskod; Action Design Research ADR ;

    Sammanfattning : Aim Develop an IT artifact that provides formative feedback for students based on their programming assignments. Background One of the best methods to learn programming is by practice. LÄS MER

  5. 25. Införandet av programmering i grundskolan : En studie om motiven bakom införandet av programmering för elever i lägre åldrar på statlig och lokal nivå

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Markus Erlandsson; [2017]
    Nyckelord :experience; government decision; mathematics; motive; programming education; erfarenhet; matematik; motiv; programmeringsundervisning; regeringsbeslut;

    Sammanfattning : .... LÄS MER