Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Bli inte lurad" : En retorisk analys av en statlig kampanj om att möta informationspåverkan

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Martin Joby; [2023]
    Nyckelord :Information influence; fake news; propaganda; emergency preparedness; popular education; classical rethoric; visual rethoric; linguistics; Informationspåverkan; falska nyheter; propaganda; beredskap; folkbildning; klassisk retorik; visuell retorik; språkvetenskap;

    Sammanfattning : I en tid av minskande tilltro till objektiv sanning och expertis blir konsten att övertala och kontrollera information avgörande i samhällsdebatten och en utmaning för demokratin. Inom den retoriska traditionen gör man dock en etisk distinktion mellan påverkan med den ömsesidiga nyttan som mål (argumentation) respektive påverkan med syfte att manipulera (propaganda). LÄS MER

  2. 2. Isoglukos - ett nytt sötningsmedel för EU? : En studie vilken undersöker hur nordens företags attityder är gentemot isoglukos

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Adam Andersson; Oscar Andersson; Andrée Witte; [2016]
    Nyckelord :isoglukos; attityd;

    Sammanfattning : Sammanfattning Socker har varit en vara som har spridit sig över hela världen ända sedan dess upptäckande för över tusen år sedan. Man har nu använt det till den utsträckningen att man börjar se det som en fara istället för den lyxvaran den var i Asien vid sin början. LÄS MER