Sökning: "röst och kausalitet i lärobokstexter"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden röst och kausalitet i lärobokstexter.

  1. 1. Läsbarhet för alla : Om anpassning av läromedelstext som ett medel för att öka tillgängligheten och stödja skolans kompenserande uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Magnus Johansson; [2019]
    Nyckelord :läsbarhet; läromedel; läsförståelse; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker i vilken mån forskningsresultat om läsbarhet i läromedel har påverkat en läromedelstext som bearbetats med avseende just på läsbarhet. En utgångspunkt är att läromedel fungerar som ett slags ”dold läroplan” och därför har stor påverkan på skolans praktik. LÄS MER

  2. 2. Är lättlästa läroböcker verkligen lättare att läsa? En textanalys av lättlästa läromedel i NO-ämnet för åk 7-9.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amanda Petersson; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Samhället förändras, och det gör även våra läsvanor. Ett snabbare informationssamhälle ställer stora krav på sina medborgare som blir vana vid korta, snabba texter. Skolan arbetar med att anpassa undervisningen så att alla elever ska nå målen. LÄS MER

  3. 3. Läsutmaningar för vuxna andraspråksläsare i en läromedelstext

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Jeanette Grönlund; [2014]
    Nyckelord :läsförståelse; andraspråksläsare; textanalys; lärobokstexter; textbindning; röst;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka språket i en läromedelstext för att få en uppfattning om textens svårighetsgrad för vuxna andraspråksläsare på gymnasienivå. Hypotesen var att läromedelstexten saknade vissa språkliga drag som kan underlätta läsförståelsen för andraspråksläsare. LÄS MER

  4. 4. Mot mer begriplighet? : En kvalitativ studie av myndigheters användande av röst och kausalitet i sina återgivningar av offentlighetsprincipen

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Lovisa Johansson; [2014]
    Nyckelord :Myndighetsspråk; språklag; offentlighetsprincipen; röst; kausalitet; begriplighet;

    Sammanfattning : I den här undersökningen studerar jag hur myndigheter försöker upprätthålla en god och begriplig svenska mot allmänheten i text, vilket är ett krav som ställs på dem i språklagen. Fem texter skrivna av fem olika myndigheter – Försäkringskassan, Konkurrensverket, UK-ämbetet, Sveriges domstolar och Tullverket har undersökts. LÄS MER

  5. 5. Lätt lärobokstext? : En studie i möjligheterna i att förenkla faktabaserade läroböcker med textbearbetning.

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :My Svensson; [2013]
    Nyckelord :textdesign; lättläst; förenkla; läroböcker; röst; kausalitet;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för det här arbetet är studier som visar att elever i svenska skolor har blivit allt sämre på att ta till sig faktatexter (PIRLS 2011 i Skolverket 2012). Att återge enkla former av faktatexter är ett kunskapskrav redan i årskurs 3 (Skolverket 2011), men en del barn vågar inte ens ge sig på texter av rädsla för att misslyckas. LÄS MER