Sökning: "ramfaktorer förskola"
Visar resultat 11 - 15 av 67 uppsatser innehållade orden ramfaktorer förskola.
11. Tillgängligt är inte alltid nåbart : En kvalitativ studie om det pedagogiska materialets urval, placering och användning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Förskollärare har ett undervisningsuppdrag, det innefattar att även göra didaktiska övervägande gällande det pedagogiska materialet. Tidigare forskning kring förskollärares didaktiska val i relation till undervisningsmaterialets urval, placering och användning är begränsad. LÄS MER
12. Förskolans systematiska kvalitetsarbete : En process mellan individ och kontext
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Det systematiska kvalitetsarbetet (SKA) är förskolans kvalitetssäkring som är till för att kontrollera kvalitet samt identifiera utvecklingsområden. Dock upplevs arbetet komplicerat då det finns tolkningsutrymme för hur arbetet ska bedrivas. LÄS MER
13. Stress i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser av stress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna uppsats har förskollärares upplevelser av stress undersökts. Förskolläraryrket är bland de yrkesgrupperna med högst sjukfrånvaro och antal psykiska sjukdomsdiagnoser, därför är ämnet viktigt att utforskas. LÄS MER
14. Lärmiljöer i mobila verksamheterpedagogers berättelser
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFredriksson, Malin (2022). Lärmiljöer i mobila verksamheter-pedagogers berättelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
15. Undervisning hela dagen : En kvalitativ studie i förskollärares uppfattningar om undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om förskollärares uppfattningar av undervisning under hela dagen. Följande frågeställningarna har använts för att besvara syftet: Vad beskriver förskollärare att begreppet undervisning innebär? Vad möjliggör eller hindrar förskollärare att bedriva undervisning under olika tidpunkter på dagen? De teoretiska ramverk som används som analysverktyg i studien är de didaktiska frågorna och ramfaktorteorin. LÄS MER