Sökning: "ramfaktorer förskola"
Visar resultat 21 - 25 av 67 uppsatser innehållade orden ramfaktorer förskola.
21. Barns delaktighet och inflytande i förskolan : En kvalitativ studie om förskolepedagogers uppfattning om förutsättningar, möjligheter och hinder i sitt demokratiska uppdrag
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Denna studie ämnade att beskriva och få förståelse för påverkansfaktorer i relation till arbetet med barns delaktighet och inflytande ur förskolepedagogers perspektiv. Utifrån frågeställningar om hur uppdraget tolkas samt vilka förutsättningar, möjligheter och hinder det finns i arbetet ämnade studien att identifiera påverkansfaktorer i relation till arbetet med barns delaktighet och inflytande. LÄS MER
22. "En bild säger mer än hundra ord” : Möjligheter och begränsningar med kameror vid uppdraget med dokumentation och GDPR i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om införandet av GDPR i förskolan i förhållande till uppdraget att dokumentera barns lärande och utveckling med hjälp av fotografering utifrån pedagogers perspektiv, genom att studera vilka möjligheter och begränsningar det kan förstås som att det finns med att dokumentera barns lärande med fotografier efter införandet av GDPR-lagen. Pedagogers uppdrag med dokumentation är mångfacetterat, således har foton blivit en vanligt förekommande metod för att dokumentera barns lärande och utveckling. LÄS MER
23. Språkutveckling genom estetiska uttrycksformer: : En intervjustudie om förskollärares strategier och hinder i sin undervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : sammanfattning Syftet med denna studie var att via kvalitativa intervjuer med fem förskollärare undersöka hur förskolläraren arbetar med bild, drama och musik för att främja barns språkutveckling. Dessutom framkom det som begränsar och möjliggör förskollärarnas strategier i undervisningen. LÄS MER
24. Alla ska vara med! : En intervjustudie om förskollärares förutsättningar till inkludering av barn med fysiska funktonsnedsättningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att utifrån ett didaktiskt perspektiv synliggöra hur förskollärare arbetar för att inkludera barn med fysisk funktionsnedsättning i förskolans verksamhet. För att synliggöra det ställdes tre frågeställningar som fokuserar på inkludering av barn, förskollärarnas didaktiska val och vilka ramfaktorer som anses vara viktiga för ett lyckat arbete. LÄS MER
25. Arbetsmiljö och stress : En kvantitativ och kvalitativ studie om förskolepersonals syn på stress
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Uppsatsens tema är arbetsmiljö och förskolepersonals upplevelse av stress i förskolan. Ämnet är aktuellt då förskolepersonalens psykiska välmående minskar i takt med att kraven ökar. LÄS MER