Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. ”Genusarbete i förskolan” : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med genusfrågor i förskolans undervisning och lärmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Olivia Waldhagen; Matilda Waldestål; [2023]
    Nyckelord :Genus; normer; könsmönster; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : I en rapport gjord av Skolinspektionen (2017, s. 9) konstateras det att förskolan inte lever upptill de styrdokument och riktlinjer som finns för att motverka stereotypa normer och könsmönster i förskolan. Läroplan för förskolan (lpfö 18, s. LÄS MER

  2. 2. Pedagogiska möbler : En rapport om pedagogiken och tekniken i universitetens framtida lärmiljöer

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Maskinkonstruktion

    Författare :Arvid Wittwång; Amanda Perlind; [2021]
    Nyckelord :tech; pedagogics; furniture; university; higher-education; design; teknik; pedagogik; möbler; universitet; utbildning; möbler; design;

    Sammanfattning : Detta kandidatarbete placerar pedagogiska grepp och tekniska hjälpmedel i centrum och arbetar för att kartlägga vilka delar som är relevanta idag, vilka som har använts historiskt och hur trenderna för framtiden ser ut. Rapporten utgör en del av ett större projekt som syftar till att skapa ett möbelkoncept anpassat för framtida universitet i Sverige, där hybridinlärning – växlandet mellan analogt och digitalt lärande – presenteras som en viktig post. LÄS MER

  3. 3. ”Ett verktyg med många möjligheter” : En kvalitativ studie om förskollärares förhållningssätt till samt arbete med lärplattan i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Alexandra Aronsson; Evelina Bengtsson; [2021]
    Nyckelord :lärplatta; förskola; pedagogik; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har sedan 1 juli 2019 skrivits in som en obligatorisk del i förskolan. Tidigare studier framhåller att pedagogers inställningar till digitala verktyg påverkar både om och hur verktygen implementeras i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. SAMBAND AVKODNING NOTER och ORD. "När jag ska läsa noter är det som att läsa text, det sätter sig liksom inte..."

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Elisabeth Larsson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractMagisteruppsats: 15 hpProgram och/eller kurs: SLP610Nivå: Avancerad nivåTermin/år: Ht 2018Handledare: Per-Olof ThångExaminator: Monica ReichenbergRapport nr: HT18-2910-268-SLP610Nyckelord: avkodningsförmåga, ord, noter, läsning, SVR, kulturskola, lärmiljöSyfte: Studiens syfte är att främja en mer tillgänglig lärmiljö för elever med lässvårigheter. Om det finns något samband mellan de båda avkodningsförmågorna, är studiens syfte att i samverkan med elever, föräldrar och lärare främja den mest optimala lärmiljön utifrån elevernas förutsättningar, så de får det stöd de är i behov av även i kulturskolan. LÄS MER

  5. 5. "Att begripa genom att gripa"- förverkligandet av Ett förståelsefördjupande dokument om lärmiljöer i förskolan. Att designa en sandmiljö inomhus som skapar möjligheter för utforskande lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Caroline Blomstrand; Eva Lekebjer; [2015]
    Nyckelord :Human-Centered design; Utforskande lärande; lärmiljö; rumskoncept; förskola;

    Sammanfattning : Författarna till detta arbete fick en förfrågan från den pedagogiska utvecklaren på Storvreta förskoleenhet om att förverkliga ett utav Uppsala kommuns sju rumskoncept. Rumskoncepten är ett led i Uppsala kommuns strävan efter att skapa så likvärdig utbildning som möjligt på alla kommunala förskolor. LÄS MER