Sökning: "realism perspektiv"
Visar resultat 16 - 20 av 109 uppsatser innehållade orden realism perspektiv.
16. Simulation av djur : En inblick i flera djurs upplevelse i samma miljö
Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetikSammanfattning : I denna undersökning tar vi upp hur via speldesign kan forma en mer realistisk simulation av hur flera djur inklusive människa interagerar i en gemensam miljö. I den gestaltade simulationen så skiljer syn samt färger. LÄS MER
17. Har realismen trumfat liberalismen? : En jämförande studie av svensk och finsk säkerhets- och försvarspolitik i början av 2020-talet
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : De positiva och optimistiska idéer som utgör den liberalistiska teoribildningen har länge varit en framträdande förklaringskraft vid studierna av säkerhets- och försvarspolitik. Detta har till exempel kommit till uttryck i svenska försvarsbeslut från tidigt 2000-tal. LÄS MER
18. Astarte – en system- och ideologikritisk roman : Boyes kritik av kapitalismen
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetikSammanfattning : Syftet med studien är att visa hur kritik mot det kapitalistiska systemet kommer till uttryck i Karin Boyes Astarte i tematik och motiv. Parallellt med nyutgåvan, Lindelöws Bokförlag 2013, har originaltexten i e-format från Litteraturbanken använts. LÄS MER
19. Inkluderande lärmiljöer : En intervjustudie utifrån agentisk realism
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)Sammanfattning : Det finns rikligt med forskning om både inkludering och lärmiljö. Däremot finns det inte lika mycket forskning om inkluderande lärmiljöer. Den tidigare forskningen visar också att inkluderande lärmiljöer är svåra att definiera. LÄS MER
20. Studiehandledning till flerspråkiga elever : Underliggande mekanismer som förklarar samverkan mellan studiehandledare och lärare –ur studiehandledares perspektiv
Magister-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Introduction: Study supervision in the mother tongue aims to support newly arrived and multilingual students in primary and secondary school, where study supervisors and teachers work together for the learning and development of newly arrived and multilingual students. Despite the importance of study supervision, collaboration between study supervisors and teachers was described as not functioning in several researches. LÄS MER