Sökning: "reklam och fotboll"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden reklam och fotboll.

  1. 1. Marknadsföring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar : En studie avseende marknadsföring av ohälsosam Tv-reklam och sponsring under världsmästerskapet i fotboll år 2022 i Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Oussema Kharrat; Walid Nur; [2022]
    Nyckelord :FIFA World Cup; Unhealthy TV Advertising; Time Span; Color and Design; Världsmästerskapet i Fotboll; Ohälsosam Tv-reklam; Tidsspann; Färg och Design;

    Sammanfattning : Despite the development of digitization, traditional marketing in the form of TV advertising and sponsorship has continued to appear as a marketing strategy for companies and organizations. This is because people spend a lot of time watching different programs, movies and sporting events on different TV channels, which gives this type of marketing a large reach. LÄS MER

  2. 2. Hur skiljer sig genusstereotyper i svensk och amerikansk spelreklam? : En jämförande textanalys

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Karoline Johnsen; [2020]
    Nyckelord :Genus; Stereotyper; Sverige; USA; Spelreklam; Onlinespel; Media; Reklam; Representation; Textanalys;

    Sammanfattning : Den här studiens syfte är att undersöka representationen av genusstereotyper, även med hänsyn till etnicitet, inom svensk och amerikansk spelreklam. Med hjälp av det teoretiska ramverket kommer viktiga delar av innehållet i reklamfilmerna att analyseras. LÄS MER

  3. 3. Spelvanor hos elitutövare och spelreklamens påverkan : En undersökning för att belysa elitutövares spelvanor samt vilken påverkan spelreklam har 

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Eddie Mårtensson; Jakob Wennerbäck; [2020]
    Nyckelord :Spelvanor; spelberoende; spelreklam; utövare; fotboll; handboll; ishockey;

    Sammanfattning : Spel är något som funnits sedan långt tillbaka och på senare tid går det att se hur populärt det har blivit, inte minst på spelreklamerna som florerar runt. Syftet med uppsatsen är att identifiera spelvanorna för elitutövare i Sveriges tre största idrotter, fotboll, ishockey och handboll, samt ta upp spelreklamens påverkan på dessa individer. LÄS MER

  4. 4. Bolagiseringens påverkan på elitfotbollen : Fallet Örebro SK Elitfotboll AB

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskap och medicin

    Författare :Tommi Uksila; Thomas Norman; [2012]
    Nyckelord :Bolagisering; 51-procentsregeln; IdrottsAB; Örebro SK;

    Sammanfattning : 1967 tog svensk idrott beslutet att avskaffa amatörreglerna, vilket innebar att idrottare nu kunde ta emot pengar för sitt idrottsutövande. Det dröjde dock fram till slutet på 1980-talet innan svensk fotboll på allvar professionaliserades och där hela spelartrupper heltidsanställdes av fotbollsklubben. LÄS MER

  5. 5. Kära dagbok. Hur går det till när man tar guld? : Innehållsanalys av Spendrups reklamkampanj

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Maria Bondesson; Therese Karlsson; [2006]
    Nyckelord :reklam; kampanj; Norrlands Guld; Spendrups; Guld till alla; innehållsanalys;

    Sammanfattning : This is a case study of the advertising campaign “Guld till alla” (Gold to Everyone) embarked upon by Spendrups Bryggeri AB in a bid to promote Norrlands Guld, during the period 2004. The approach used by Spendrups will be compared with theories about communication planning, communication strategies, target group definition and how to create effective advertising. LÄS MER