Sökning: "reklam påverkan tidigare forskning"

Visar resultat 16 - 20 av 26 uppsatser innehållade orden reklam påverkan tidigare forskning.

  1. 16. "Jag tror på free trade, inte fair trade" : en studie om könets påverkan på attitydsskapande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Vendela Gabrielsson Dukstenieks; Louise Fransson; [2017]
    Nyckelord :CSR; attityd; biologiskt kön; socialt kön; personlighet; reklam;

    Sammanfattning : Studien undersöker sambandet mellan attityd och biologiskt kön med hjälp av moderatorvariabeln socialt kön samt personlighet kopplat till detta. Baserat på tidigare forskning inom ämnena socialt kön och personlighet, socialt kön och CSR samt attitydformation utformades en analysmodell. LÄS MER

  2. 17. Det är inte lätt, men det är rätt : En studie av grön marknadskommunikation på H&M-gruppens hemsidor

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Liona Islamian; Isak Wilkens; [2017]
    Nyckelord :Grön marknadskommunikation; påverkan; miljömässig hållbarhet; grön reklam; e-handelskampanjer;

    Sammanfattning : Hållbar marknadsföring blir allt viktigare för att företag och konsumenter ska följa hållbara konsumtions- och produktionsmönster och därigenom minska påverkan på klimat, miljö och människors hälsa. Tidigare forskning har visat att klädföretag som strävar efter att kommunicera ut hållbara produkter ofta misslyckas med att vara trovärdiga. LÄS MER

  3. 18. Logotypförändringars påverkan på varumärkesvärde

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Ida Frenning; Carolina Sahlin; [2016]
    Nyckelord :Brand equity; logotype; logotype change; brand loyalty; brand awareness; perceived quality; perceived value; Varumärkesvärde; logotyp; logotypförändring; varumärkeslojalitet; varumärkeskännedom; uppfattad kvalitet; uppfattat värde;

    Sammanfattning : Bakgrund: Då ett företags logotyp är kopplad till dess varumärkesvärde kan en förändring av en sådan ha en påverkan på det uppfattade varumärkesvärdet. Därför är det av intresse att undersöka huruvida det uppfattade varumärkesvärdet skiljer sig åt för en logotyp som genomgått en liten förändring jämfört med en logotyp som genomgått en stor. LÄS MER

  4. 19. Anonymitet och språkbruk på internet : En kvantitativ innehållsanalys av svenska kommentarer

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMK

    Författare :Anton Rydberg; Rojan Modir; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Näthat och nätmobbning är ett utbrett problem på internet som fått mycket medial uppmärksamhet de senaste åren. Många gånger görs också kopplingar mellan anonymiteten på internet och förekomsten av näthat och nätmobbning. LÄS MER

  5. 20. Samhällsnyttiga budskap i reklamform : Har påverkansfilmen potential att nå ut till flera?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Victoria Sahlin; [2015]
    Nyckelord :Påverkansfilm; audioviusella videoproduktioner; reklammodell; internet; samhällsnyttiga budskap; miljöfrågor.;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks huruvida icke kommersiella påverkansfilmer på internet eventuellt skulle kunna anta ett mer reklamliknande format för att nå ut till flera. Frågeställningen delades upp i form av påverkansfilmens struktur som teman målgrupper, påverkan & effekt, längd, som reklam på internet, ambassadörer & avsändare, plattformar samt musik. LÄS MER