Avancerad sökning
Visar resultat 16 - 19 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
16. Snubbla inte i skoltrappan : En studie om ogiltig skolfrånvaro
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avd för socialpedagogik och sociologiSammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur involverad skolpersonal och samverkande socialsekreterare arbetar för att kartlägga och motverka elevers ogiltiga frånvaro. Genom att undersöka personalens upplevelse av orsaker till ogiltig frånvaro, hur de upplever att de arbetar med ogiltig frånvaro och hur de tillsammans arbetar för att motverka ogiltig frånvaro. LÄS MER
17. Hur arbetar olika personalkategorier för att förebygga ohälsa hos skolungdomar i särskolan?
Magister-uppsats, Institutionen för didaktikSammanfattning : Syfte: Syftet med min undersökning är att söka svar på vad som görs för att förebygga och behandla psykisk ohälsa inom gymnasiesärskolan i två kommuner.Frågeställningar: Hur arbetar och organiserar olika personalgrupper arbetet för att motverka psykisk ohälsa? Hur upplever personalen psykisk ohälsa hos elever, finns det olika förhållningssätt i konkreta situationer?Metoden är observation och intervju. LÄS MER
18. Skolk : en undersökning om hur personal på en skola tänker kring ämnet
Kandidat-uppsats, Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Skolk innebär olovlig frånvaro från skolan och det finns undersökningar som visar på att skolk är ett uttryck för ungdomens en i hög grad riskfylld livssituation där misslyckandet med skolan ofta leder till missbruk och kriminalitet. Det har visat sig att bland skolkarna finns både kriminalitet, droger, tobak, ungdomskriminalitet och andra problem överrepresenterat jämfört med icke skolkande elever. LÄS MER
19. Åtgärdsprogram mot mobbning : ett steg i rätt riktning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Ämnesavdelningen för religionsvetenskapSammanfattning : Enligt skollagens första kapitel § 2 är varje skola skyldig att ha någon form av åtgärdsprogram mot mobbning. I den nya läroplanen, Lpo -94, anges att det är rektor som bär det särskilda ansvaret för att skolan verkligen utformar ett sådant åtgärdsprogram. LÄS MER