Avancerad sökning
Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
11. Rektorers perspektiv på specialpedagogen i grundskolan
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Min förhoppning är att den här studien bidrar till en fördjupad uppfattning på specialpedagogen i grundskolan. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och analysera rektorers perspektiv på specialpedagogens yrkesroll och uppdrag i grundskolan. LÄS MER
12. Anmälningsplikten i grundskolan : En kvalitativ studie om hur anmälningsplikten upplevs och tillämpas av lärare i grundskolan vid misstanke om barn som far illa eller riskerar att fara illa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Studien har undersökt hur skolpersonal upplever och tillämpar anmälningsplikten vid misstanke om barn som far illa eller riskerar att fara illa. Studiens frågeställningar fokuserar på skolans rutiner, skolpersonalens upplevda möjligheter och begränsningar samt vad de upplever behöver förändras för att underlätta arbetet kring anmälningsplikten. LÄS MER
13. "Vi utmanar normer här!" - Kvalitativa intervjuer med skolpersonal om normkritik i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur skolpersonal arbetar med normkritisk pedagogik i gymnasieskolan. Vi har intervjuat fem lärare, en kurator, biträdande rektor och rektor på en gymnasieskola i södra Sverige. LÄS MER
14. ”En framgångsrik skola är den skola som når de sociala målen och kunskapsmålen” : – En kvalitativ studie om skolpersonals upplevelser av socialt arbete i skolan
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Sveriges skolor står inför många utmaningar med sjunkande kunskapsresultat och med en ökad andel elever som mår dåligt. Förutom sin kunskapsförmedlande uppgift har skolan även en fostrande roll. Denna studie belyser betydelsen och benämningen av socialt arbete i skolan. LÄS MER
15. Mobbning : orsaker, konsekvenser och förebyggande arbete
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Det övergripande syftet med mitt examensarbete är att få insikt i vad skolpersonalen anser ligga till orsak för mobbning, vad skolpersonalen tror att konsekvenserna kan bli samt hur skolpersonalen kan förebygga den. Utifrån syftet har jag formulerat tre frågeställningar: Vad är orsaken/orsakerna till mobbning enligt skolpersonal? Vilka konsekvenser tror skolpersonal att mobbning kan få? Vad anser skolpersonal att de kan göra för att förebygga mobbning? Jag har valt att använda en kvalitativ metod bestående av intervjuer. LÄS MER