Avancerad sökning

Visar resultat 11 - 15 av 19 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 11. Rektorers perspektiv på specialpedagogen i grundskolan

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarita Dellerbring; [2017]
    Nyckelord :Elevhälsoteam; Ledarskap; Rektor; Specialpedagog;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag: Min förhoppning är att den här studien bidrar till en fördjupad uppfattning på specialpedagogen i grundskolan. Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och analysera rektorers perspektiv på specialpedagogens yrkesroll och uppdrag i grundskolan. LÄS MER

  2. 12. Anmälningsplikten i grundskolan : En kvalitativ studie om hur anmälningsplikten upplevs och tillämpas av lärare i grundskolan vid misstanke om barn som far illa eller riskerar att fara illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Reneé Lindblom; [2015]
    Nyckelord :Anmälningsplikt; anmälningsskyldighet; barn som far illa; utsatta barn; grundskola; lärare; rektor; rutiner; socialtjänsten.;

    Sammanfattning : Studien har undersökt hur skolpersonal upplever och tillämpar anmälningsplikten vid misstanke om barn som far illa eller riskerar att fara illa. Studiens frågeställningar fokuserar på skolans rutiner, skolpersonalens upplevda möjligheter och begränsningar samt vad de upplever behöver förändras för att underlätta arbetet kring anmälningsplikten. LÄS MER

  3. 13. "Vi utmanar normer här!" - Kvalitativa intervjuer med skolpersonal om normkritik i gymnasieskolan

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Alex Danborg; Hampus Svensson; [2015]
    Nyckelord :queerpedagogik; andrafiering; normkritik; normkritisk pedagogik; normer; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med vår uppsats är att undersöka hur skolpersonal arbetar med normkritisk pedagogik i gymnasieskolan. Vi har intervjuat fem lärare, en kurator, biträdande rektor och rektor på en gymnasieskola i södra Sverige. LÄS MER

  4. 14. ”En framgångsrik skola är den skola som når de sociala målen och kunskapsmålen” : – En kvalitativ studie om skolpersonals upplevelser av socialt arbete i skolan

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jannike Sjölander; Johanna Götharsson; [2014]
    Nyckelord :skolsocialt arbete; skola; elevhälsa;

    Sammanfattning : Sveriges skolor står inför många utmaningar med sjunkande kunskapsresultat och med en ökad andel elever som mår dåligt. Förutom sin kunskapsförmedlande uppgift har skolan även en fostrande roll. Denna studie belyser betydelsen och benämningen av socialt arbete i skolan. LÄS MER

  5. 15. Mobbning : orsaker, konsekvenser och förebyggande arbete

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Nedzad Hodzic; [2014]
    Nyckelord :Kränkande behandling; mobbning; diskriminering; definition; orsaker; konsekvenser; förebyggande arbete; värdegrund.;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med mitt examensarbete är att få insikt i vad skolpersonalen anser ligga till orsak för mobbning, vad skolpersonalen tror att konsekvenserna kan bli samt hur skolpersonalen kan förebygga den. Utifrån syftet har jag formulerat tre frågeställningar: Vad är orsaken/orsakerna till mobbning enligt skolpersonal? Vilka konsekvenser tror skolpersonal att mobbning kan få? Vad anser skolpersonal att de kan göra för att förebygga mobbning? Jag har valt att använda en kvalitativ metod bestående av intervjuer. LÄS MER