Sökning: "relational skills"

Visar resultat 11 - 15 av 64 uppsatser innehållade orden relational skills.

  1. 11. Kan relationer fördjupas genom bemötandeträning? En utvärdering av en helgkurs i autentiskt relaterande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Cinna Gärdenfors; Adrian Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Upplevd lyhördhet; autentiskt relaterande; relationskvalitet; relationsprocesser; hängivna relationer; Perceived partner responsiveness; authentic relating; relationship quality; relationship processes; communal relationships; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the impact a weekend course in authentic relating had on different aspects of the quality of the participants' relationships. The relationship quality was measured in two contexts: Between the course participants and in their existing relationships outside the course context. LÄS MER

  2. 12. Att kunna skapa en tillgänglig fysisk miljö : - en fallstudie om faktorer och hänsynstaganden i en konceptförskolas byggprocess

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alina Linerstad; [2021]
    Nyckelord :Physical environment; accessibility; concept preschool; relational dynamic systems theory; ecological systems model; Fysisk miljö; tillgänglighet; konceptförskola; relationell dynamisk systemteori; ekologisk systemmodell;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vilka faktorer och hänsynstaganden som legat till grund i en byggprocess när en ny konceptförskola planerats i relation till barns utveckling och lärande i den fysiska miljön. Genom en fallstudie har en specifik byggprocess undersökts genom semistrukturerade digitala intervjuer tillsammans med två förskolerektorer, en lokalplanerare, en tillgänglighetssakkunnig samt byggentreprenadens projektledare och två arkitekter som ses som byggprocessens nyckelpersoner. LÄS MER

  3. 13. Autism spektrum störning & KBT interventioner En litteraturstudie om barn och unga med ASD och social ångest

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Jessica Ottosson; Nemo Bergnehr; [2021]
    Nyckelord :autism; KBT; social ångest; sociala färdigheter; ungdomar; CBT; social anxiety; social skills; adolescent; Social Sciences;

    Sammanfattning : Barn och ungdomar med autismspektrumstörning (ASD) löper större risk att uppleva ångestsymtom av olika slag. Tidigare studier har visat att effekten av kognitiv beteendeterapi (KBT) kan minska ångest hos patienter med ASD. LÄS MER

  4. 14. Ledarskapsförmågor som kapital och strategi : Studenters värdering och avsedda bruk av ledarskapsförmågor för att positionera sig i arbetslivet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Linus Svensson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Leadership is attributed great effect on organizations’ working-environment, effectiveness and profit. Leadership is also associated to managers, but leadership skills is not described as necessary for becoming a manager. LÄS MER

  5. 15. Relationskompetens i skolan : En intervjustudie om grundskollärares och blivande specialpedagogers uppfattningar om hur goda relationer till elever skapas, samt hur specialpedagoger kan stödja utvecklingen av lärares relationskompetens

    Magister-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Maria Wahlman; Jeanette Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Relational competence in school; teacher- student relationship relations; special educators; Relationskompetens i skolan; lärar- elev relationer; specialpedagoger;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka fyra låg- och mellanstadielärare och fyra blivande specialpedagogers uppfattningar kring relationskompetens och relationsskapande med bakgrund i att tidigare forskning framhäver vikten av goda relationer mellan lärare och elever som fundamentalt för elevernas välmående och lärande (Sabol & Pianta, 2012). Utifrån det relationella perspektivet ses relationerna som kärnan för all mänsklig aktivitet och tjänar därför som teoretisk utgångspunkt. LÄS MER