Sökning: "royalty relief"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden royalty relief.

  1. 1. Hur granskar revisionsbyråerna EY och PwC en varumärkesvärdering? –En kvalitativ fallstudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Erik Hansson; David Larsson; [2018-08-07]
    Nyckelord :Varumärken; varumärkesvärdering; värdering; revisionsbyrå; revisionsbyråer; granskning; förvärv; rörelseförvärv; IFRS 3; IFRS 13; IAS 38.;

    Sammanfattning : Inledning: Termen varumärke har genomgått en enorm förändring under det senaste seklet. Från att knappt vara värt någonting till att bli en av de mest värdefulla immateriella tillgångarna. LÄS MER

  2. 2. Varumärkesvärdering : - Ett skott från höften?

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johanna Larsson; Filippa Lidström; [2015]
    Nyckelord :Brand equity; Brand Valuation; ISO:10668; Relief from royalty method; Price premium method; Behavioral analysis; Varumärkeskapital; Varumärkesvärdering; ISO:10668; Royaltykassaflödesmetoden; Prispremiemetoden; Beteendemässig aspekt;

    Sammanfattning : Bakgrund: År 2010 infördes ISO 10668, en standard som skulle öka transparensen och kvaliteten i varumärkesvärderingar. Trots standarden så skiljer det idag miljardbelopp på kända varumärken mellan olika värderingsaktörer, något som talar för att det fortfarande finns en problematik kring värderingar. LÄS MER

  3. 3. Measuring a Brand's Value -A Qualitative study of Media Groups

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Svanberg; Julia Maxén; [2014-06-17]
    Nyckelord :Brand measurements; intangible assets; media groups; IAS 38; IFRS 3; ISO 10668.;

    Sammanfattning : Background and problem: Companies nowadays have recognized the importance of intangible asset e.g. brands and its effect on the financial statements. Brands are often hard to compute and is being measured slightly different in every company. LÄS MER

  4. 4. Varumärkesvärdering -Icke-finansiella faktorers påverkan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Johan Montin; Filip Sinclair; [2014-03-19]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: Varumärket som tillgång har på senare år vuxit till att numera betraktas som en av de viktigaste tillgångarna som ett företag har, ett varumärke har både en finansiell och strategisk betydelse. Detta erkännande har också ökat behovet och också kraven på varumärkesvärderingar och hur de utförs. LÄS MER

  5. 5. Hur värderar revisionsbyråer varumärken? : En jämförelse mellan fyra byråer.

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och it

    Författare :Gabriella Jajjo; Christian Nyberg; [2013]
    Nyckelord :Varumärkesvärdering;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: På senare tid har företag insett att varumärket utgör en stor del av företagets värde. Flera olika metoder för varumärkesvärdering har tagits fram av teoretiker men ännu har ingen metod kunnat utses som en generellt fungerande modell för varumärkesvärdering i praktiken. LÄS MER