Sökning: "säljö interaktion"
Visar resultat 16 - 20 av 39 uppsatser innehållade orden säljö interaktion.
16. "Titta! Vi håller på att lösa ett problem, vill du vara med?" : En essäuppsats om pedagogers delaktighet i barns lek
M1-uppsats, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This essay begins with a story that reveals the encounter between pedagogues and children in their free play. In the first part, To be with or stand outside I describe how me and my colleague who are in the pre-school yard meet children through the different ways we participate or don’t participate in their play. LÄS MER
17. Bärbar dator eller datorplatta, när eleven själv får välja
Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Sammanfattning/abstrakt BakgrundFör elever som är i behov av stöd kan ett digitalt verktyg underlätta skrivprocessen. I dag har dessa verktyg blivit ett naturligt inslag i den svenska gymnasieskolan och kan bli ett viktigt redskap i skolarbetet. LÄS MER
18. En skola med språket i centrum - En fallstudie kring språkutvecklande arbete på en specialskola - A Language Focused School - A Case Study on Language Development at a Special School
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : SammanfattningLena Hallgren och Elisabeth Heringhaus (2016), En skola med språket i centrum, En fallstudie kring språkutvecklande arbete på en specialskola, Speciallärarprogrammet, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö högskola, 90 hp.Förväntat kunskapsbidragFör elever med språkstörning riskerar situationer där språkliga förmågor är i fokus, att bli ett hinder när det gäller att nå kunskapskraven i de olika ämnena. LÄS MER
19. ”Svarte Petter eller Syndabock” en vinjettstudie om några pedagogers förhållningssätt till barn som uppvisar ett oflexibelt - explosivt beteende
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med studien har varit att undersöka pedagogers förhållningssätt till barn som uppvisar ett oflexibelt - explosivt beteende, samt att undersöka hur pedagoger i förskolan arbetar med att skapa en optimal lärandemiljö för barn som upplevs som oflexibla och explosiva. Teori: Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där man menar att barnet lär och utvecklas i interaktion med andra. LÄS MER
20. Surfplattan i gymnasiesärskolan. En studie om användning av surfplattor i gymnasiesärskolans individuella program
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur surfplattan används som redskap i undervisningen inom gymnasiesärskolans individuella program. Centrala frågeställningar är: • I vilka sammanhang används surfplattor? • Vad leder användandet till? • Används surfplattan som ett redskap för att nå målen i den övergripande läroplanen samt målen inom ämnesområdet Språk och kommunikation? I så fall hur? • Vilka möjligheter och hinder beskrivs? Teori: Studien behandlar frågeställningar gällande lärande i en pedagogisk skolpraktik där jag undersöker hur elever och pedagoger samspelar med det externa redskapet surfplatta. LÄS MER