Sökning: "säljö interaktion"

Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden säljö interaktion.

  1. 6. Det matematiska samtalets betydelse för att stärka elevers matematiska förmåga : En kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Berntsson; Therese Brag; [2020]
    Nyckelord :kommunikativ matematikundervisning; taluppfattning; matematiskt samtal; representationer; resonemangsförmåga;

    Sammanfattning : Ett teoretiskt perspektiv som haft stor betydelse för svensk skola och dess pedagogiska inriktning är Vygotskys sociokulturella teori, vilken betonar betydelsen av social interaktion i undervisningen (Säljö 2017). Trots detta har traditionellt sett matematikundervisningen i svenska klassrum utgått från läroböcker och enskilt arbete (Drath 2011). LÄS MER

  2. 7. Tre fält för interaktioner : En observationsstudie med fokus på ledarskapande i undervisningsgrupper inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Bergkvist; Vanessa Kirlic; [2019]
    Nyckelord :ledarskap; grupper; artefakter; kommunikation; ledare; den proximala utvecklingszonen; interaktion;

    Sammanfattning : ABSTRACT The purpose of this study was to investigate leadership creation in group interactions in higher education. The study is based on three issues: “What does leadership creation show during lectures, seminars and group work?”, “Which strengths with leadership creation are made visible in group interactions in the three types of teaching?” and “What weaknesses with leadership creation are made visible in group interactions in the three types of teaching?”. LÄS MER

  3. 8. TAKK – en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Brandt; Annika Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Delaktighet; Kommunikation; Flerspråkighet; Förändringsarbete; Inkludering; Organisation; Tecken som Alternativ Kompletterande Kommunikation TAKK ;

    Sammanfattning : SammanfattningEriksson, Annika & Brandt, Sara (2019) TAKK- en del i en tillgänglig lärmiljö i förskolan (Sign Supported Speech – a Way to Achieve an Accessible Learning Preschool Enviroment) en kvalitativ studie om förskolechefers och specialpedagogers syn på TAKK som en utbildningsinsats i förskolan. BakgrundVi arbetar som förskollärare i en kommun som har bedrivit utbildningsinsatser under ett antal år för att utbilda pedagogerna i TAKK. LÄS MER

  4. 9. Lärplattan i förskolan : Ett lärande verktyg i matematikundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Rozgar Hamad; Ulrika Johansson; [2019]
    Nyckelord :förskolan; matematik; lärplatta; interaktion och samspel; lärande; pedagogers förhållningssätt;

    Sammanfattning : Den digitala tekniken, lärplattan- har under en längre tid varit ett redskap i skolan och nu mer förekommande även i förskolan som ett hjälpmedel som lyfts fram för att ge barnen en ökad möjlighet att möta, förstå och ge ny kunskap i olika ämnesområden i undervisningen, som till exempel matematik. I denna studie undersöker vi förskollärarnas erfarenheter och inställningar till hur lärplattan används som ett pedagogiskt komplement till matematikundervisning. LÄS MER

  5. 10. En för alla, alla för en : Elevers upplevelser av kamratrespons inom matematikämnet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Mikaela Bergqvist; Kajsa Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :Upplevelser; kunskapsutveckling; uthållighet; motivation; kooperativt lärande; kamratrespons; matematik;

    Sammanfattning : I den tidigare gjorda kunskapsöversikten fann vi “hål” i forskningen gällande elevers upplevelser om kooperativt lärande. Denna studie undersöker därför elevers upplevelser och erfarenheter om kamratrespons i matematikämnet. Lundgren, Säljö och Liberg (2014, s. LÄS MER