Sökning: "säljö interaktion"

Visar resultat 21 - 25 av 39 uppsatser innehållade orden säljö interaktion.

  1. 21. ”Jag hade tagit av mig kepsen om hon sagt till mig trevligt". Etnografisk studie av lärares samspel med elever som anses ha problemskapande beteende

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Kristin Bergström; [2015-04-28]
    Nyckelord :Problemskapande beteende; samspelsstrategi; relation; motivation; en skola för alla;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver samt samspelar med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan. För att genomföra detta har jag använt mig av följande frågeställningar; • Hur samspelar pedagogerna med elever som anses ha ett problemskapande beteende i skolan? • Har pedagogerna samspelsstrategier som verkar mer positiva respektive negativa för dessa elever? I sådana fall på vilket sätt? • Hur beskriver pedagoger elever som de anser ha problemskapande beteende i skolan? Teori: Studien utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv, vilket är ett synsätt på lärande där alla människor anses lära sig hela tiden, i alla sociala sammanhang, livet ut. LÄS MER

  2. 22. Förskollärares kollegiala lärande

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/HLK, CHILD

    Författare :Lisa Svensson; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att ur ett sociokulturellt perspektiv skapa kunskap om förskollärares beskrivningar av kollegialt lärande i förskolan. Hattie (2012) och Timperley (2013) talar om vikten av det kollegiala lärandet. Sökningar visar att det finns brist på forskning avseende förskollärares kollegiala lärande. LÄS MER

  3. 23. Övervakare eller lekkamrat? : En studie av interaktionen mellan pedagoger och barn i förskolans inomhus- respektive utomhusmiljö

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Linnea Elg; Camilla Svensson; [2015]
    Nyckelord :Förskola; interaktion; inomhusmiljö; utomhusmiljö; sociokulturellt perspektiv; affordance;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka och analysera hur inomhus- samt utomhusmiljön påverkar interaktionen mellan förskollärare och barn vid den fria leken. De forskningsfrågor som skapades utifrån syftet var: Vilka former av interaktioner uppstår i inomhus- respektive utomhusmiljön? Vem tar initiativ till interaktionerna i inomhus- respektive utomhusmiljön och vad är anledningen med initiativet? För att besvara studiens syfte och frågeställningar har strukturerade observationer använts som metod. LÄS MER

  4. 24. Tyst yrkeskunnande på Negotium : - En kvalitativ fallstudie av ett konsultföretag

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Simon Persson; Stefan Norell; [2015]
    Nyckelord :tacit knowledge; tacit knowing; knowledge sharing; knowledge management; situated learning; tyst kunskap; tyst yrkeskunnande; kunskapsdelning; knowledge management; situerat lärande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att inom fältet knowledge management, samt ur ett situerat lärandeperspektiv, skapa en ökad förståelse för hur medarbetares tysta yrkeskunnande synliggörs, delas, integreras och reproduceras i organisationen. För att möjliggöra undersökandet av detta syfte har tre frågeställningar definierats; I vilka situationer synliggörs tyst yrkeskunnande? Hur delas tyst yrkeskunnande? Vilken roll spelar organisationskulturen för delande av tyst yrkeskunnande? Det empiriska materialet har samlats in genom nio semistrukturerade intervjuer på det undersökta fallföretaget. LÄS MER

  5. 25. Alla barn är (o)lika - en studie kring möjligheter och hinder för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann-Charlotte Carlsson; [2014-10-14]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; kommunikation och lärande; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte är att utforska vilka pedagogiska möjligheter det finns för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola för att främja kommunikation, samspel och delaktighet. Frågeställningar: 1) Vilka lärandemiljöer skapar utvecklingsmöjligheter för barn i behov av särskilt stöd på en mångkulturell förskola? 2) Vilka möjligheter och hinder finns i verksamheten när det gäller barn i behov av särskilt stöd som har en annan etnisk bakgrund än svensk? 3) Hur resonerar pedagogerna kring arbetet att möta barnens behov med fokus på arbetssätt, metoder, strategier och förhållningsätt? Teori: Då denna studie avser att studera pedagogernas samspel, bemötande och interaktion med barnen genom kommunikation och språk är det genom det sociokulturella perspektivet som det insamlade materialet har tolkats och förståtts. LÄS MER