Sökning: "särbegåvade elever i matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 40 uppsatser innehållade orden särbegåvade elever i matematik.

  1. 11. Att beskriva särbegåvning : Hur beskriver pedagoger särbegåvade elever och särbegåvade elever inom matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Torpling; [2020]
    Nyckelord :Särbegåvning; begåvning; matematisk begåvning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Särbegåvade elever upptäcks sällan i skolan och detta får konsekvenser för dessa elever. Studien ämnar bidra till utökad förståelse för hur särbegåvning och matematisk särbegåvning beskrivs. LÄS MER

  2. 12. Differentierad undervisning för att stimulera matematiskt särbegåvade elever : En studie om matematiklärares anpassningar för att tillgodose matematiskt särbegåvade elevers utveckling i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Maja Krämer; [2020]
    Nyckelord :Anpassning; differentiering; matematiska förmågor; särbegåvning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur matematiklärare i årskurs 4-6 beskriver att de anpassar sin undervisning för att ge matematiskt särbegåvade elever de förutsättningar som de behöver för att utvecklas i matematikämnet. Studien består av ostrukturerade kvalitativa intervjuer genomförda med fem verksamma lärare i matematik i årskurs 4-6. LÄS MER

  3. 13. Uppmärksamma och identifiera särskilt begåvade elever i matematik : varför, vad och hur?

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Christin Nilsson; Anneli Kempi; [2020]
    Nyckelord :Särskilt begåvade; särbegåvade; elever; matematik; identifiera; förmågor; metoder; uppmärksamma;

    Sammanfattning : Fokus i arbetet har varit särskilt begåvade elever i matematik. Anledningen är att det idag finns särskilt begåvade elever som aldrig blir identifierade och forskning har visat att dessa elever då inte får den undervisning de har rätt till enligt skollagen (Persson R. S., 2010; SFS 2010:800). LÄS MER

  4. 14. Matematiskt särbegåvade elever, vilka är de? : En litteraturstudie om identifiering, anpassning och utmaning för matematiskt särbegåvade elever i de tidiga skolåren.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning

    Författare :Madeléne Jansson; Lisa Danielsson; [2020]
    Nyckelord :matematik; särbegåvad; elev; identifiering; anpassningar;

    Sammanfattning : Matematiskt särbegåvade elever definieras som de individer som har en djupare förståelse för matematikämnet än normalt. De anpassningar dessa elever behöver skiljer sig från hur elever med svårigheter inom ämnet stöttas. Att modifiera undervisningen till en högre abstraktionsnivå är inte enkelt. LÄS MER

  5. 15. Lågstadielärares erfarenheter av att arbeta med högpresterande och särbegåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Waldt; Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :Högpresterande elever; lågstadielärare; lågstadiet; lärarperspektiv; matematik; särbegåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur lågstadielärare definierar och identifierar högpresterande respektive särbegåvade elever. Genom studien ville vi även undersöka vilka metoder som lärarna ansåg vara gynnsamma i mötet med dessa elever i matematikundervisningen samt se om lärarna får stöd av organisationen i bemötande av dessa elever. LÄS MER