Sökning: "sagoläsning och språkutveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden sagoläsning och språkutveckling.

  1. 1. Förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Arbnora Biljali Ilazi; Roqia Ayubi; [2018]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med kunskap om hur några förskollärare arbetar för att främja flerspråkiga barns språkutveckling i förskolans verksamhet. För att få en klarare uppfattning kring hur förskollärarna arbetar, har vi valt att använda oss av frågeställningar som berör samt belyser vilka metoder och arbetssätt de använder sig av för att främja barns språkutveckling likväl vilka arbetssätt och metoder förskollärare använder sig av för att anpassa verksamheten till de flerspråkiga barnen. LÄS MER

  2. 2. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maimunah Shaban; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Identitetsutveckling; Lärandemiljön; Modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger uppfattar flerspråkighet i förskolan och hur de berättar att de stödjer flerspråkiga barns språkutveckling. Samt att undersöka lärandemiljöns betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 3. Flerspråkighet på förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Shawnim Ado; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractSyftet med det här arbetet är att undersöka och få kunskap om hur pedagoger på förskolan arbetar med språkutveckling hos flerspråkiga barn. Jag vill undersöka pedagogernas förhållningssätt till flerspråkigheten och vilka resurser de har för att stimulera språk-och identitetsutveckling hos flerspråkiga barn. LÄS MER

  4. 4. Flerspråkighet i förskolan. En kvalitativ studie om hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling hos flerspråkiga barn i förskolan

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Eun Young Cho; [2014-01-28]
    Nyckelord :modersmål; flerspråkig; förskolan; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på hur pedagoger främjar barns andraspråksutveckling i den mångfaldiga förskolan. Mina frågor var: Vad innebär ett språkutvecklande förhållningssätt till flerspråkiga barn? Vilka resurser finns att tillgå samt används av pedagogerna i arbetet för barns språkutveckling ? Undersökningen gjordes med kvalitativa intervjuer med sex utbildade förskolelärare. LÄS MER

  5. 5. TIDIG SPRÅKUTVECKLING I FÖRSKOLAN

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Askol Rashidzadeh; [2014]
    Nyckelord :Språk; Språkutveckling; förskola; talutveckling; läsutveckling; skrivutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några förskollärares syn på att främja barns språkutveckling i förskolan. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod där semistrukturerade intervjuer har använts. LÄS MER